آمار مركز ملی فضای مجازی نشان داد؛
ذائقه كاربران ایرانی درباره موتور جستجوی بومی
وب كنفرانس: طبق سنجش ذائقه كاربران ایرانی در استفاده از موتور جستجوی اینترنتی، نشان داده است كه كاربران، موتور جستجوی بومی را بعنوان دومین گزینه خود انتخاب كردند.
به گزارش وب كنفرانس به نقل از مهر، طرح ملی راه اندازی موتور جستجوی بومی در كشور با هدف توسعه خدمات فضای مجازی مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی با استفاده از كسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی و هم كمك به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی تعریف شد. درهمین حال توسعه زیرساختهای تولید و عرضه خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر و هم حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی از ضرورتهای این پروژه ملی عنوان شد. در این راستا مركز ملی فضای مجازی، با تعریف سیاستهای مدنظر برای توسعه موتور جستجوی بومی در كشور، میزان ذائقه كاربران ایرانی در بهره مندی از موتور جستجوی بومی را سنجیده و آخرین وضعیت استفاده از این سرویس را در كشور در مقایسه آن با نمونه های خارجی، اعلام نموده است. سهم موتورهای جستجوی معروف دنیا در جذب كاربر مطابق با بررسی های صورت گرفته، موتور جستجوی «گوگل» از كشور آمریكا با ۲۲۵ سرویس و ۷۵ میلیارد دلار درآمد اولین موتور جستجو به حساب می آید كه روزانه ۴ میلیارد پرس وجو با استفاده از آن انجام می شود؛ با این وجود اما این موتورجستجو در آمریكا فقط ۷۰ درصد سهم در جذب كاربر دارد. دومین موتور جستجوی مطرح در دنیا، «بایدو» كشور چین است كه ۱۵۰ سرویس عرضه می دهد و بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد دارد. حدود ۳ میلیارد جستجو در روز با استفاده از این سرویس دهنده صورت می گیرد و ۸۰ درصد كاربران چینی، بایدو را به گوگل ترجیج می دهند. سومین موتور جستجوی مهم در بین كاربران كشورهای مختلف، به موتور جستجوی كره جنوبی با عنوان «نیور» اختصاص دارد كه با ۷۵ سرویس، ۳ میلیارد دلار درآمد داشته و ۲۸۵ میلیون پرس وجو با استفاده از این سرویس دهنده انجام می گردد. در كره جنوبی ۷۳ درصد كاربران از این موتور جستجو بهره می برند. در بین موتورهای جستجوی بررسی شده، موتور روسی «یاندكس» دارای ۵۵ سرویس است كه در كشور روسیه ۶۵ درصد كاربران از این موتور جستجو استفاده می نمایند و این سرویس دهنده درآمد یك میلیاردی با ۱۵۰ میلیون پرس وجو در روز را به خود مختص كرده است. درهمین حال موتور جستجوی «سزنم» متعلق به كشور چك هم در این رده بندی دیده می گردد. این موتور جستجو ۵۰ درصد سهم بازار را در كشور چك به خود اختصاص داده و ۱۳ دهم میلیارد درآمد برای آن تخمین زده شده است. این سرویس دهنده دارای ۱۵ سرویس و ۸ میلیون پرس وجو طی یك روز است. موتورهای جستجوی خارجی و فروش اطلاعات كاربران شواهد نشان داده است كه یكی از اقداماتی كه موتورهای جستجوی خارجی برای كسب درآمد انجام می دهند فروش اطلاعات كاربران است. به نحوی كه در سال ۲۰۱۵ نزدیك به ۴۰ هزار بار، افراد دولتی كشورهای مختلف از گوگل درخواست اطلاعات كاربران را داشته اند كه حتی نسبت به مدت پیشین، ۳۰ درصد رشد را نشان داده است. از جانب دیگر دولت آمریكا در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۷۷ درخواست برای اطلاعات حسابهای ۲۶ هزار كاربر عرضه داده است. مایكروسافت هم ۳۵ هزار درخواست برای انتشار اطلاعات شخصی كاربران خود از دولتهای مختلف سراسر جهان دریافت كرده است. این درحالی است كه برمبنای گزارش easycounter امنیت جویشگرهای بومی در ایران (پارسی جو و یوز) تضمین شده است و كاربران می توانند اطمینان كاملی از این سرویس در حفظ اطلاعاتشان داشته باشند. ارزیابی كاربران از كیفیت جویش فارسی در جویشگرها ارزیابی مركز ملی فضای مجازی از دو موتور جستجوگر فارسی «پارسی جو» و «یوز» از آن حكایت می كند كه موتور «پارسی جو» با پوشش ۴ میلیارد صفحه و ۱۵ سرویس، توانایی پاسخگویی به ۲ میلیون پرس وجو در روز دارد و كیفیت جستجو در آن ۸۰ درصد اعلام شده است. روزانه ۹۰۰ هزار كاربر از این موتور جستجو بازدید می كنند. از جانب دیگر موتور جستجوگر «یوز » هم با پوشش ۴ میلیارد صفحه و ۲۶ سرویس، امكان پاسخگویی به ۳ میلیون پرس و جو در روز را داشته و كیفیت جستجو با استفاده از این موتور جستجو هم ۸۰ درصد عنوان شده است. با این حال نتایج ارزیابی كیفیت جویش فارسی از نظر كاربران ایرانی در جویشگرها، نشان داده است كه پس از گوگل، موتور جستجوی «پارسی جو» در رده دوم انتخاب كاربران ایرانی قرار دارد. در این بررسی ها كاربران ایرانی از موتور جستجوی بینگ هم استفاده می نمایند و این سرویس در بین ۳ موتور جستجو برای كاربران ایرانی قرار گرفته است. موتور جستجوی «یوز» هم، در این فهرست چهارم است. مصوباتی كه باید برای جویشگرهای بومی اجرایی می شد به گزارش وب كنفرانس به نقل از مهر، مطابق با سیاستهای و اقدامات مصوب كمیسیون عالی تنظیم مقررات مركز ملی فضای مجازی، بالغ بر ۶ دستگاه در كشور متولی اجرای ضرورتهای مربوط به طرح جویشگر بومی در كشور می باشند كه باید وظایف خویش را به صورت میان مدت و كوتاه مدت اجرایی كنند. ۱. نشر و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی با اتكا بر توانمندی های جویشگر بومی و با تاكید بر ضرورت تفهیم جایگاه این سرویس به نهادهای فرهنگی اجتماعی، برعهده وزارت ارشاد گذاشته شده و وزارتخانه های ارتباطات و آموزش و پرورش و سازمانهایی چون صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاهها در این زمینه دخیل هستند. ۲. در جهت ترویج و گسترش استفاده از خدمات و محتوای جویشگر، وزارت ارتباطات متولی كاهش هزینه های دسترسی كاربران به خدمات و محتوای داخلی است و تشكیل كمیته ای برای مدیریت خزش جویشگرهای غیربومی به مركز ملی فضای مجازی واگذار شده است. این درحالی است كه مطابق سیاستهای مدنظر، این سرویس باید در سازمانهای دولتی بكارگرفته شود و از استفاده از موتورهای جستجوی غیر بومی ممانعت به عمل آید. ۳. افزایش اعتماد و آگاهی عمومی در قبال استفاده از خدمات و محتوای جویشگر بومی در سطوح مختلف به سازمان صدا وسیما و سایر نهادهای آموزشی تبلیغی كشور محول شده است و متولی استفاده از این خدمات در شبكه رشد مدارس، وزارت آموزش و پرورش است. ۴. توسعه زیست بوم و فضای تجاری جویشگرهای بومی در جهت رقابت با جویشگرهای خارجی هم كه نیازمند تدوین مقررات لازم برای جلوگیری از انحصار و تولید فرصتهای برابر است به كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات واگذار شده است. ۵. از جانب دیگر وزارت ارتباطات هم باید شبكه آزمایشگاهی كارآمدی با همكاری وزارت صنعت و وزارت علوم برای ارزیابی كیفیت خدمات موتورهای جستجوگر بومی و رتبه بندی آنها تولید كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب