نظریه ای جدید در مورد چگونگی ورود طلا به گوشته زمین

وب کنفرانس: پژوهشگران می گویند ما دریافته ایم که پویایی منطقه متحرک گوشته زمین در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق می افتد، اما تاثیر آن بر تکامل زمین چند میلیارد سال به طول انجامیده است.

به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین مدتهاست که بشر را با زیبایی و کاربردهای صنعتی خود مجذوب خود کرده اند که البته مقدار آنها محدود است. حالا یک پیشرفت جدید نه فقط اسرار دیرینه را در مورد آنها حل می کند، بلکه ایجاد اجرام آسمانی در سرتاسر جهان را نیز روشن می کند.
دانشمندان دانشگاه ییل و موسسه تحقیقاتی ساوث وست(SwRI) داستان قابل توجهی را کشف کرده اند که منشاء این مواد باارزش را از اعماق فضا تا گوشته زمین دنبال می کند.
داستان با برخورد شدید اجرام آسمانی در فضا شروع می شود و زمینه را برای یک درام کیهانی آماده می کند که با ورود فلزات گرانبها بر سطح سیاره ما، آن هم بسیار نزدیک تر از آن چه قبلا تصور می شد، تمام می شود.
جون کورناگا، استاد علوم زمین و سیاره شناسی در دانشگاه ییل و سیمون مارکی پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ساوث وست در کلرادو، یافته های پیشگامانه خودرا در مطالعه ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences انتشار یافته است، رونمایی کرده اند.
تحقیقات آنها شناخت متعارف در این باب را به چالش می کشد و نظریه جدیدی ارائه می دهد که درک ما را از چگونگی ورود فلزات گرانبها همچون طلا و پلاتین در گوشته زمین بازتعریف می کند.
کورناگا در اطلاعیه ای اظهار داشت: پژوهش ما نمونه خوبی از انجام یک کشف غیرمنتظره بعد از بررسی دوباره شناخت و دانش متعارف است.
جاذبه مرموز فلزات براق
اجماع علمی بر سر این است که فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین میلیاردها سال پیش بعد از برخورد زمین اولیه با اجرام آسمانی عظیم به زمین رسیدند.
این برخوردها ذخایری از مواد را باقی گذاشتند که در نهایت در زمینی که امروزه می شناسیم، ادغام شدند. با این وجود، پروسه جذب این عناصر باارزش در ترکیب زمین همچنان یک راز باقی مانده است.
طلا و پلاتین عناصری بسیار «سیدروفیل» هستند، به این معنا که میل ترکیبی قوی به آهن نشان می دهند. بدین سبب بطور منطقی، آنها یا باید مستقیماً با هسته آهنی زمین در هنگام برخورد ادغام می شدند یا به سرعت از گوشته به درون هسته فرو می رفتند.
این پدیده باید از جمع شدن این فلزات گرانبها در نزدیکی سطح زمین جلوگیری می کرد، اما به طرز شگفت انگیزی این اتفاق رخ نداده است و شاهد حضور این فلزات گرانبها در نزدیکی سطح زمین هستیم.
سیمون مارکی با کورناگا همکاری کرد تا پاسخی برای این معما عرضه نماید. نظریه آنها حول یک منطقه نازک و گذرا در گوشته زمین متمرکز است، جایی که بخش کم عمق آن مذاب است، در صورتیکه بخش عمیق تر آن جامد باقی می ماند.
قابل توجه است که این منطقه خواص دینامیکی از خود نشان میدهد که بطور موثر اجزای فلزی درحال سقوط را به دام می اندازد و به تدریج آنها را به بقیه گوشته می رساند.
برمبنای نظریه آنها، این پروسه هنوز ادامه دارد و بقایای این منطقه گذرا به عنوان ناهنجاری های ژئوفیزیکی شناخته شده در اعماق گوشته ظاهر می شوند.
مارکی توضیح داد: این منطقه گذرا حدودا همیشه زمانی شکل می گیرد که یک برخورد کننده بزرگ به زمین اولیه برخورد می کند و نظریه ما را بطورکامل قوی می کند.
کشف پروسه ایجاد زمین
نتایج این پژوهش بسیار فراتر از یافتن منشاء طلا و پلاتین است و بینش های ارزشمندی را در مورد ایجاد اجرام آسمانی در سرتاسر جهان ارائه می دهد.
این نظریه جدید خیلی از جنبه های گیج کننده تکامل ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی زمین را نیز توضیح می دهد.
کورناگا بر مقیاس های زمانی خارق العاده ای که در ایجاد زمین دخیل است، تاکید کرد و گفت: یکی از چیزهای قابل توجهی که ما دریافتیم این بود که دینامیک منطقه گذرای گوشته در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق می افتد - حدودا یک روز - اما تأثیر آن بر زمین و تکامل آن چند میلیارد سال به طول انجامیده است.

منبع:

1402/07/25