در نشست كسب و كار مجازی مطرح شد

جایزه یك میلیارد تومانی برای شنود آی گپ

جایزه یك میلیارد تومانی برای شنود آی گپ

وب كنفرانس: مركز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه با همكاری مركز همایش بین المللی دین، فرهنگ و فناوری، سومین نشست از سلسله نشست های علمی ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران با عنوان نشست “كسب و كار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسان های بومی” را امروز در ساختمان مركزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار كرد.


به گزارش وب كنفرانس به نقل از ایسنا، سیدجعفر خورشاد، مدیر پیام رسان سروش در این نشست اظهار داشت: پیام رسان سروش سه میلیون كاربر دارد. استراتژی ما ارائه سرویس در كنار پیام رسانی است، اینكه برای توسعه فعالیت های فنی زیرساخت هایی نیاز داریم یك بحث جدی است. فراهم كردن این زیرساخت ها وظیفه دولت می باشد.
خورشاد ادامه داد: در مورد بحث نیروی انسانی باید بگویم وظیفه من تامین نیروی انسانی نیست، در این بخش هم دولت وظیفه دارد. در مسایل تجاری و كسب و كار هم اگر قواعدی وجود داشته باشد و اگر اكوسیستم تجارت الكترونیك وجود داشته باشد كار ما جلو می افتد، الان باب است كه می گویند تلگرام را باز كنید زیرا بیزینس در آن است. سوال این است كه آیا دوستانی كه ۱۵ سال است در توسعه الكترونیك كار می كنند كل كارشان بیزینس های روی تلگرام است.
مدیر پیام رسان سروش خاطرنشان كرد: هر جا می رویم یا سیستم الكترونیك نیست و یا این سیستم متولی ندارد. مسایلی كه در مورد پرداخت است مجوز را از كجا باید گرفت. پرداخت های بانكی را چه كسی می خواهد ساماندهی كند؟ ما به دنبال مجوز رفتیم اما دیدیم سازوكاری وجود ندارد. در اختیار قرار دادن یك سری امكانات سخت افزاری و مالی وظیفه دولت می باشد، ما ریالی از وزارت ارتباطات، شورای فضای مجازی و معاونت ریاست جمهوری نگرفتیم.
او با اشاره به اینكه به دنبال رقابت با بله و آی گپ نیستیم، اضافه كرد: فكر می نماییم سرویس های محلی مجزا از سرویس های خارجی هستند و فاقد امكاناتی هستند. سروش یك تب جداگانه دارد كه فهرستی از كانال های رسمی را ارائه می دهد. كاربران نورسیده می توانند اعتماد كنند و سریع این كانال ها را پیدا كنند.

انرژی و توانمان را بر روی حریم شخصی و حفاظت از آن گذاشتیم
در ادامه این نشست محمدرسول كاظمی - مدیر پیام رسان آی گپ - اظهار داشت: حدود سه سال پیش استارت پیام رسان آی گپ را زدم. از ۱۳ سالگی در كار كامپیوتر بودم و در چنین فضایی بزرگ شدم. یكی از دغدغه هایم این بود كه چرا مردم باید از پیام رسان های خارجی استفاده كنند. بر این اساس به این سمت كشیده شدم كه پیام رسانی شكل دهم. هدفم این بود كه از توان و اراده داخل استفاده كنم چون هزینه تبلیغات نداشتیم تا امروز گمنام ماندیم.
كاظمی اظهار نمود: بنا را بر این گذاشتیم كه مشابه نمونه های خارجی باشیم، مشكل مردم ایران این بود كه به پیام رسان های داخلی اعتماد نداشتند. ما از ابتدای امر كل انرژی و توان خویش را بر روی حریم شخصی و حفاظت از آن گذاشتیم. برنامه ریزها می توانند از تمام سورس هایی كه بر روی سایت ما وجود دارد، استفاده كنند، ببینند و حتی كمك بدهند. یك سال فقط بر روی بخش امنیت و رمزگذاری پیام ها كار كردیم. اعلام كردم اگر كسی بتواند یك پیام از آی گپ را شنود كند به او یك میلیارد تومان می دهم، ما به دولت اكتفا نكردیم زیرا ایمان ندارم كه دولت پشتیبانی كند. سه چهار ماه پیش دولت ما را شناخت و نه زیرساختی به ما داده و نه حمایتی از ما كرده است.
او با اشاره به اینكه هم اكنون ۱۰۰ هزار كاربر داریم، عنوان كرد: در یك هفته ای كه تلگرام فیلتر شد بدون تبلیغات كاربران ما ۳۰۰ هزار تا شد كه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار كاربر فعال می باشند. تبلیغات هزینه بر است و من نمی توانم تبلیغ كنم. مردم ایران توقعشان بالا رفته است، وقتی به من می گویند مولتی اكانت اضافه كن یعنی توقعشان بالا رفته است. تمام توان خویش را بر روی این گذاشتیم كه توقعات مردم را برآورده نماییم.

روزانه حدود ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی بر روی پیام رسان بله انجام می شود
سهیل تقوی، كارشناس كسب و كار پیام رسان بله در ارائه بحث مربوط به این نشست اظهار داشت: یك آسیبی در كشور مشاهده می گردد و آن این است كه در كشور پیام رسان های خارجی كه توسعه یافته اند، پیام رسان هایی هستند كه هم اكنون هیچ درآمد خاصی از آنها نمی بینیم، این توقع شكل گرفته است كه دولت یا سپاه باید پیام رسان ها را از لحاظ زیرساختی حمایت كنند.
تقوی با اشاره به اینكه اصل كار ما بر روی درآمدزدایی است، عنوان كرد: بله را با سرمایه گذاری مشترك با بانك ملی انجام دادیم. یك زیرساخت هایی وظیفه حاكمیت است. باید توجه داشته باشیم مدلی در فضای مجازی موفق است كه محتوا بر زیرساخت ها مقدم باشد، اول باید محتوا فراهم گردد بعد زیرساخت ها. وقتی سرویس های پیام سان حمایت شوند كم كم خودشان زیرساخت ها را تامین می كنند. حدودا در روز حدود ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی تراكنش هایی است كه بر روی پیام رسان بله دارد انجام می گردد. ما مساله مجوززدگی را در بحث حاكمیت داریم، هر كار مالی و اقتصادی بخواهیم انجام دهیم باید از ۱۰ جا مجوز بگیریم. بانك مركزی در بحث مجوززدایی كاری را آغاز كرده است.
تقوی اظهار نمود: یكی از ضعف های ما در كشور بر روی تكنولوژی و فناوری است زیرا نسبت به بقیه دنیا دیر شروع كردیم، باید با استفاده از میان برهایی خویش را به سطح فناوری جهانی برسانیم. تبعیضی كه در حمایت ها وجود دارد، مشكل ساز است. اگر حاكمیت حمایتی نكند همه می توانند در یك فضای آزاد رقابت كنند اما وقتی حكومت در بازار دخالت می كند مشكل به وجود می آید بعنوان مثال از تلگرام همه جوره حمایت می شود، پهنای باند را برای آن می افزایند اما از سایر پیام رسان ها حمایتی نمی گردد.



1396/10/19
23:46:09
5.0 / 5
5937
تگهای خبر: الكترونیك , فضای مجازی , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری