بررسی اعتبارات فضا در لایحه بودجه؛

حذف بخشی از اعتبارات فضایی، به ماهواره های بومی بودجه تعلق نگرفت

حذف بخشی از اعتبارات فضایی، به ماهواره های بومی بودجه تعلق نگرفت

وب كنفرانس: لایحه بودجه سال ۹۷ در حوزه هوافضا، بخشی از اعتبارات برنامه ای دستگاههای فضایی كشور كه در بودجه سال ۹۶ وجود داشت را حذف نمود و به توسعه اكتشافات فضایی و ماهواره های بومی اعتبار تعلق نگرفت.


به گزارش وب كنفرانس به نقل از مهر، لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در بخش هوافضا، حوزه های هوایی و فضایی را تفكیك كرده كه این تقسیم بندی با عنایت به ماهیت فراسازمانی دستگاه و سازمانهای هوافضایی كشور صورت گرفته است. بررسی ها نشان داده است كه در جدول ۱۱ این لایحه كه مربوط به اعتبـارات برنامـه ای دسـتگاههـای بخـش فضـایی كشور است در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۶، بخشی از اعتبارات حذف گردیده است. در این لایحه ردیف برنامه «توسعه زیرساختهای ارتباطی» موجود در قانون بودجه سـال ۹۶ در ذیل وزارت ارتباطات، حذف و برنامه «توسعه فناوریهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» در لایحه بودجه ۹۷ اضافه شده است. بدین سان به موضوعات «راهبری استفاده از ماهواره های سنجشی و مخابراتی» و هم «تدوین برنامه تامین ماهواره ملی وساخت ماهواره های بومی» اعتبار تعلق نگرفت. در همین حال ردیف برنامه «توسعه فناوریهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» موجود در لایحه بودجه سال ۹۷ ذیل پژوهشگاه فضایی ایران، با ردیف فعالیتهای متفاوت، جایگزین برنامه «توسعه فناوری و كاربردهای فضایی» در قانون بودجه سال ۹۶ شده است. در این بخش اعتبارات موضوعاتی چون توسعه سامانه های بلوك انتقال مداری، سامانه های كاربردی فضایی، توسعه فناوریهای مورد نیاز سامانه های انتقال مداری و پیشرانش فضایی و هم توسعه فناوریهای مورد نیاز سامانه های ماهواره ای حذف شد.



از سوی دیگر ردیف «توسعه كاربردها و خدمات بخـش ارتباطـات و فنـاوری اطلاعـات» ذیل سازمان فضایی ایران در لایحه بودجه ۹۷ اضافه شده است. ردیف متفرقه «هزینه فعالیتهای فضایی» هم در این برنامه ادغام شده است. همینطور ردیف های هزینه ای برنامه های «توسعه فناوری و فعالیتهای فضایی» و «توسعه كاربردهای فضایی و حفظ نقاط مداری» ذیل سازمان فضایی ایران در لایحه بودجه ۹۷ حذف گردیده است. در این راستا اعتبارات مربوط به توسعه و اكتشافات فضایی و فناوری ماهواره های بومی مخابراتی و سنجشی حذف گردیده است. همینطور به برنامه ریزی برای حفظ و بهره برداری از نقاط مداری، برنامه ریزی فنی برای تامین ماهواره های مخابراتی و سنجشی و هم فروش پهنای باند ماهواره های مخابراتی و تصاویر ماهواره های سنجشی، اعتبار تعلق نگرفت. اما در مجموع اعتبارات برنامه های فضایی وزارت ارتباطات در لایحه بودجه سال ۹۷ حدود ۲۴۴ میلیارد پیش بینی شده كه این رقم نسبت به قانون بودجه سال ۹۶ حدود ۷۴۳ درصد افزایش را نشان داده است. در این زمینه مركز پژوهشهای مجلس هم با بررسی اعتبارات بخش فضایی كشور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ اعلام نمود: با عنایت به حذف ردیف های هزینه ای برنامه های «توسعه فناوری ها و فعالیت های فضایی» و «توسعه كاربردهای فضایی و حفظ نقاط مداری» ذیل سازمان فضایی ایران و همینطور آخر مهلت اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به ایران تا سال ۱۳۹۷ در خصوص عملیاتی شدن نقطه مداری «ماهواره زهره ۲ » و اهمیت فوق العاده این موضوع، ردیف اعتباری یاد شده بسیار ناچیز است و به نظر می رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خرید ماهواره خارجی را با عنایت به تعریف ردیف برنامه ای «توسعه كاربردها و خدمات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» و توسعه خدمات فضایی در اولویت قرار داده است. مطابق با بررسی مركز پژوهشهای مجلس، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ ردیف متفرقه برنامه «توسعه زیرساخت ها و خدمات كاربردی ارتباطی و پایه فضایی» با مجموع اعتبار هزینه ای ۵۷۰۰۰۰۰ میلیون ریال كه در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ تحت عنوان برنامه «توازن منطقه ای و كاهش شكاف اطلاعاتی و دیجیتالی بین مناطق و استان های كشور و زیرساخت های ماهواره ای» ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشت، به علت عدم شفافیت صرف اعتبار این برنامه در حوزه های فضایی و غیرفضایی و همینطور تولید بی نظمی در محاسبات بودجه ای لحاظ نشده است.

1396/10/16
22:25:02
5.0 / 5
5131
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری