پرونده گرانی اینترنت باز است

پرونده گرانی اینترنت باز است

وب کنفرانس: رییس سازمان تنظیم مقررات، ضمن اعتراف به ناترازی و افت شدید کیفیت اینترنت، دلیلهای اصلی را عدم سرمایه گذاری بموقع، قطعی برق و عوامل حقوقی (مانند قلع و قمع سایت ها) اعلام کرد؛ با این حال، گوشزد نمود که فیلترشکن ها کاربران را به «زامبی سایبری» تبدیل نموده و با افزایش 75 درصدی تعرفه از طرف اپراتورها موافقت نشده است.


نگار علی- حمید فتاحی یکی از چهره های کلیدی در تنظیم گری و زیرساخت های ارتباطی کشور است که اکنون معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) است. در شرایطی که کیفیت اینترنت به دغدغه اصلی مردم تبدیل گشته و نارضایتی ها از سرعت پایین، اختلالات مکرر و «ناترازی» در شبکه های ثابت و سیار افزایش پیدا کرده است، در کافه خبر به سراغ رییس سازمان تنظیم مقررات رفتیم. با عنایت به نقش محوری فتاحی در نظارت بر تعهدات اپراتورها، پیگیری دلیلهای افت کیفیت، و برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت ها (مانند فیبر نوری و ۵G)، با او به گفتگو نشسته ایم تا پشت پرده این مشکلات، موانع موجود (از جمله قطعی برق و تحریم ها) و راهکارهای کوتاه مدت و طولانی مدت دولت برای برون رفت از بحران فعلی را جویا شویم؛ مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:
اعتراف به «افت کیفیت»؛ اینترنت ایران یک شبه درست نمی شود رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ابتدا و در جواب این پرسش که چرا نارضایتی ها از کاهش کیفیت اینترنت رشد شایان توجهی داشته است، اظهار داشت: « با عنایت به فراگیری استفاده از فضای مجازی و ارتباطات در بین مردم و نفوذ اینترنت در تمام لایه های زندگی، کیفیت اینترنت به موضوعی خیلی حائز اهمیت تبدیل گشته است. کیفیت پایین اینترنت فورا احساس می شود و با اعتراض کاربران همراه می باشد. ما نیز از راه سیستم های نظارتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سامانه ۱۹۵، این افت کیفیت را رصد می نماییم و با طی فرایندهای نظارتی، آنرا به گوش اپراتورها می رسانیم؛ سرانجام، نتیجه این پیگیری ها به اطلاع کاربران خواهد رسید.»
وی در ادامه اضافه کرد: «کاهش کیفیت در حوزه ارتباطات، موضوعی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و نمی توان به سرعت آنرا برطرف کرد. به همان اندازه که زمان برده است تا این ظرفیت در کشور گرفتار لطمه شود، همان قدر نیز زمان لازم است تا کیفیت ارتباطات در کشور به وضعیت مطلوب برسد. در عین حال، هنر ما در اینست که این افت کیفیت را در کوتاهترین زمان ممکن مدیریت نماییم.»
اینترنت هم به درد «بحران برق» گرفتار شد فتاحی در ادامه و در جواب این پرسش که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی چه روشهایی را برای ارتقا کیفیت اینترنت به کار گرفته اند، اظهار داشت: «کیفیت ارتباطات، در دستور کار اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفته است. از آغاز حضور خود در سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به واسطه ماموریتی که داریم، بر مبنای نظارت بر حوزه پروانه اپراتورهای ارتباطی و تعهدات آنها در پروانه، کارگروهی مشخص، حول محور پایش و پیگیری کیفیت شبکه ارتباطات تشکیل داده ایم.»
وی در ادامه اضافه کرد: «بررسی های انجام شده نشان میدهد که عوامل و دلیلهای گوناگونی در کاهش کیفیت ارتباطات کشور مؤثرند. مهم ترین عامل، عدم سرمایه گذاری و توسعه بموقع است؛ به این معنا که در سال هایی که توسعه و سرمایه گذاری زیرساخت ها بموقع صورت گرفته، مردم سرویس نسبتاً خوبی دریافت می کردند و رضایت نسبی و مطلوبی داشتند. اما بمرور زمان و با توقف این سرمایه گذاری یا کاهش سرعت آن، و در کنار افزایش میزان مصرف مردم، این توازن به هم خورده است و ناترازی اینترنت و ارتباطات درحال تشکیل است. این اصطلاح اینروزها خیلی به گوش می رسد. ما در حوزه برق نیز از آنجائیکه توسعه بموقع اتفاق نیفتاده و مصرف افزایش شایان توجهی داشته، گرفتار ناترازی شده ایم. هم اکنون، در حوزه اینترنت و ارتباطات نیز وارد فضای ناترازی شده ایم؛ به این معنا که زیرساخت ثابت است، مصرف افزایش می یابد و کیفیت کاسته می شود. دلیلهای این عدم سرمایه گذاری گوناگون است که شناسایی شده و برای رفع موانع آن برنامه ریزی هایی انجام شده است.»
خاموشی ۱۰ تا ۱۵ درصد سایت های اینترنت در کشور معاون وزیر ارتباطات در ادامه در جواب این پرسش که قطعی های برق چه لطمه هایی را به کیفیت اینترنت در کشور وارد آورده است، اظهار داشت: «خود بحث ناترازی انرژی و قطعی برق اثرات مخربی بر کیفیت اینترنت و ارتباطات داشته است. برمبنای بررسی های انجام شده، در هر لحظه در کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سایت های ارتباطی اپراتورهای سیار به خاطر قطعی برق خاموش هستند. این خاموشی دلیلهای گوناگونی دارد: برخی به فرسودگی باتری های ذخیره ساز انرژی برمی گردد، برخی باتری ها گرفتار سرقت شده اند و برخی دیگر به علت قطعی های گوناگون لطمه دیده اند، چونکه این ابزارها شرایط نگهداری خاصی دارند و در آن شرایط استاندارد باید از آنها مراقبت شود؛ در غیر این صورت گرفتار لطمه می شوند.»
وی در ادامه اضافه کرد: «قطعی برق و ناترازی انرژی همین طور منجر به لطمه دیدن تجهیزات مخابراتی شده است. هنگام قطعی برق، دستگاه ها گرفتار شوک الکتریکی می شوند و جایگزین کردن آنها برای اپراتور، دردسرهایی بوجود می آورد. اپراتورهای ما همین طور با تداخلات فرکانسی خیلی شدید دست و پنجه نرم می کنند. این تداخلات موجب اختلالات شدیدی حتی در ارتباطات نسل ۲ و تماسهای صوتی می شوند و تجربه کاربری را به شدت کم می کنند و تماسهای صوتی با اختلال مواجه می شود.»
حکم قلع و قمع سایت های اینترنت لغو شد حمید فتاحی در ادامه در مورد سایر دلیلهای افت کیفیت اینترنت در کشور گفت: « از دیگر عوامل کاهش کیفیت اینترنت و ارتباطات، می توان به تحریمها و دشواری واردات تجهیزات ارتباطات و مخابراتی، تامین ارز و ثبت سفارش برای تامین تجهیزات، و موضوعات بین دستگاهی و حقوقی مانند قلع و قمع سایت های ارتباطی و احکامی که دستگاه های قضایی و شهرداری ها صادر می کنند، اشاره نمود. بعنوان مثال، من از آغاز امروز در خانه خود هستم. در صورتیکه در ابتدا سرویس خوبی داشتم، ناگهان با افت کیفیت و عدم آنتن دهی مواجه شدم و این مساله من را معترض کرد. اما در پشت صحنه، سایت ارتباطی یکی از اپراتورها به واسطه یک حکم صادره، مانند ماده ۱۰۰ شهرداری، قلع و قمع شده است و این امر موجب اختلال در ارتباطات شده است.»
او در ادامه اضافه کرد: «برای تمام این عوامل، تدابیری اندیشیده شده و چاره هایی اتخاذ شده است. برنامه ریزی هایی انجام شده تا این موانع به مرور برطرف شوند؛ برخی در کوتاه مدت و برخی در طولانی مدت. در کوتاه مدت، در تفاهمنامه ای که وزارت ارتباطات با شهرداری تهران انجام داده، با همکاری شهرداری، قلع و قمع سایت ها متوقف شده است و تغییر باتری سایت ها بصورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است. سایت هایی که گرفتار مسئله باتری هستند، به جهت اینکه در زمان قطعی برق، تجهیزات لطمه نبینند و مردم بتوانند تا مدت کوتاهی ارتباطات خویش را حفظ کنند، تغییر باتری در دستور کار قرار گرفته است. شهر تهران بصورت ویژه در اولویت قرار گرفته و فرایند نوسازی باتری ها به اتمام رسیده و به سراغ سایر استان ها و مراکز آنها رفته ایم.»
فتاحی در ادامه افزود: «باتری های تجهیزات نگه دارنده انرژی در سایت های ارتباطی برای روزی که قطعی برق و ناترازی انرژی داریم، طراحی نشده اند؛ این باتری ها برای مواقع خاص طراحی شده اند تا در صورت قطع برق شهری، تجهیزات با مدیریت منطقی برق رسانی شوند و گرفتار شوک الکتریکی نشوند و قطعی برق به آنها لطمه نرساند. اگر این باتری ها نوسازی شوند، می توانند برای نیم تا یک ساعت تجهیزات را برق رسانی کنند و به پایداری ارتباطات کمک کنند.»
آغاز انقلاب فیبر نوری و 5G در کشور معاون وزیر ارتباطات در ادامه و در جواب این پرسش که وزارت ارتباطات چه پروژه هایی را به صورت جدی در دست پیگیری دارد، گفت: «در میان مدت، در بحث توسعه زیرساختی، وزارت ارتباطات دو پروژه مهم را در دستور کار قرار داده است: توسعه نسل پنجم ارتباطات و توسعه فیبر نوری.»
او در ادامه اظهار داشت: «پروژه فیبر نوری از دو تا سه سال قبل در وزارت ارتباطات شروع شده و تدابیر مناسبی اتخاذ شده و با پیگیری جدی پیش رفته است و پوشش های خوبی در سطح کشور به وجود آمده است. در دوره جدید وزارت ارتباطات، تغییر رویکرد جدی به وجود آمده که هدف آن رساندن سریع تر سرویس به خانه مردم است. رویکرد بر توجه و تمرکز بیشتر بر اتصال بوده، مقررات به این سمت اصلاح شده و مشوق های ضروری جهت اپراتورهای پیمان کار پروژه درنظر گرفته شده تا روند توسعه سرعت بگیرد. امیدواریم با سرعت خیلی خوبی، اتصال دائمی شود و مردم مفهوم اتصال از راه فیبر نوری را درک کنند. با سرعت و کیفیتی که ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری عرضه می کند، این تغییرات احساس خواهد شد و مردم کیفیت خوب را لمس خواهند کرد.»
فتاحی در ادامه افزود: «در خصوص سایت های اینترنت نسل پنجم، مزایده فرکانس ۵جی اتفاق خیلی خوبی بود. این فرآیند مدت ها به تعویق افتاده بود و الان فرکانس های ۵جی به اپراتورها واگذار شد و اپراتورها با خیال راحت درگیر خرید تجهیزات هستند و تعهدات خود نسبت به توسعه نسل پنجم اینترنت را انجام می دهند. این دو پروژه اصلی، فضای ارتباطی کشور را دگرگون خواهند کرد و سرعت قابل توجهی را در اختیار مردم قرار می دهند.»
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جواب این پرسش که آیا ارایه خدمات اپراتورها مورد بررسی قرار می گیرد یا خیر، اظهار داشت: « ما دائماً تعهدات پروانه ای اپراتورها را رصد می نماییم و اختیارات جریمه و سایر ابزارهای تنبیهی که در اختیار ما بعنوان نماینده حاکمیت قرار دارد، به کار گرفته می شود تا خدمات باکیفیتی در اختیار مردم قرار گیرد.»
حمید فتاحی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عامل اصلی استقبال نکردن از فیبر نوری «فیلترشکن ها» هستند معاون وزیر ارتباطات در ادامه و در جواب این پرسش که چرا با وجود افزایش کیفیت اینترنت در صورت استفاده از سرویس فیبر نوری، هوز استقبال شایان توجهی از این سرویس از جانب مردم صورت نگرفته است، گفت: « عوامل مختلفی در استقبال کاربران از سرویس جدید دخیل هستند. فیبر نوری نیز یک سرویس جدید است و استقبال کاربران از آن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ این عوامل شامل موضوعات اقتصادی، کیفیت، سرعت، سهولت، سازگاری با تغییرات و تجهیزات است.»
او در ادامه اضافه کرد: «یکی از این عوامل می تواند محدودیت های اینترنت باشد. ما بارها اعلام نموده ایم که گسترش استفاده از فیلترشکن ها به واسطه محدودیت های اینترنتی، دستاوردهای مناسبی نداشته است. هرچه فراگیری استفاده و کاربرد کاربران از ابزار فیلترشکن بیشتر شده، لطمه های جانبی بیشتری مشاهده شده که یکی از آنها اختلال و کاهش کیفیت در دسترسی به شبکه و اینترنت است.»
فتاحی در ادامه اضافه کرد: «از سوی دیگر، گلایه هایی از کاربران داریم که حجم هایی که خریداری نموده اند، با آن چه مصرف می کنند همخوانی ندارد؛ بررسی های کارشناسی انجام شده و بخشی از این عدم همخوانی به استفاده از ابزارهای فیلترشکن بازمی گردد.»
حمید فتاحی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پشت پرده «فیلترینگ گسترده»؛ حمله سایبری ناخواسته از موبایل میلیونها کاربر رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جواب این پرسش که فیلترینگ گسترده چه لطمه هایی را در ارایه خدمات به کاربران وارد آورده است، اظهار داشت: « اقدامات مخرب سایبری و اینترنتی ناخواسته از تلفن های همراه کاربران اتفاق می افتد. بدون اطلاع کاربران، نصب ابزارهای فیلترشکن روی گوشی آنها موجب می شود حملاتی ناخودآگاه صورت گیرد و حریم خصوصی کاربران در معرض خطر قرار گیرد. همه این ها لطمه هایی است که ناشی از گسترش استفاده از فیلترشکن ها بوده و یکی از نتایج اعمال محدودیت های گسترده است.»
چرا اینترنت ایران برعکس تمام دنیا ۷۰ درصد سیار است؟ معاون وزیر ارتباطات در جواب چرایی عدم تناسب در استفاده از خدمات سیار و ثابت، گفت: « بحث عدم تناسب استفاده از خدمات سیار در کنار خدمات ثابت نیز خیلی اهمیت دارد. بالاتر از ۷۰ درصد بار مصرف کاربران بر روی شبکه های سیار است و نزدیک به ۳۰ درصد آن بر شبکه ثابت. این فاصله به علت کیفیت پایین ارتباطات مبتنی بر مس است.»
وی در ادامه اضافه کرد: «در دنیا، وضعیت برعکس است؛ در دیگر کشورهای جهان، کاربران هرجا که امکان اتصال به اینترنت ثابت داشته باشند، به آن متصل می شوند و این کار را به علت قیمت مناسب تر، کیفیت بالاتر و سرعت بهتر انجام می دهند اما در کشور ما به علت توسعه نامناسب و بموقع، کاربران به سراغ اپراتورهای سیار رفته اند.»
«گلایه های بی شمار» کاربران در اوج قطعی ۱۰ تا ۱۵ درصدی سایت ها فتاحی در ادامه در جواب این پرسش که در چند وقت اخیر با افزایش قطعی های برق و محدودیت های اینترنت، حجم شکایت های کاربران تغییر کرده است، گفت: « خصوصاً در زمان قطعی برق و اختلال ارتباطات، ما در سیستم های خود شاهد گلایه ها و شکایت های بی شماری هستیم و نمودارهای مربوط به در دسترس بودن سایت های ارتباطی نشان میدهد که وضعیت نسبت به گذشته مطلوب نمی باشد. در هر لحظه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سایت های ارتباطی ما قطع هستند و این مساله سبب افزایش گلایه ها و شکایت های مردم شده است.»
حکمرانی در دام فیلترینگ؛ چرا اصرار بر فیلترینگ، امنیت ملی را تهدید می کند؟ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جواب این پرسش که در بحث امنیت ملی و فیلترینگ، آیا فیلترینگ می تواند عاملی برای تهدید امنیت ملی باشد، گفت: « این نظریه شامل دو بخش اجتماعی و فنی است. حکمرانی در همه جای دنیا پذیرفته شده و تردیدی به آن وارد نیست؛ در تمام کشورها در حوزه حکمرانی فضای مجازی، تدابیر ویژه ای اتخاذ می شود. اما اگر بخواهیم تمام بار حکمرانی را بر فیلترینگ متمرکز نماییم، مشکلاتی که قبل تر به آنها اشاره شد ایجاد خواهد شد. ما لطمه هایی را از فراگیری فیلترشکن ها شاهد بوده ایم. تعداد حملاتی که از داخل کشور به سایر مقاصد به انجام می رسد، توسط شرکت ارتباطات زیرساخت بصورت زنده در یک تارنمای اینترنتی به معرض نمایش گذاشته شده است. این حملات به طور عمده بصورت ناخواسته از گوشی کاربرانی صورت می گیرد که فیلترشکن نصب کرده اند. گروهی از کاربران که به آنها زامبی سایبری گفته می شود، از گوشی هایشان برای حملات استفاده می شود بدون این که خودشان آگاه باشند. این اتفاق توان گوشیها را تحلیل می دهد، میزان مصرف حجم بسته های کاربران را بیشتر می کند و مسایل امنیتی بوجود می آورد. ازاین رو هر اقدامی که منجر به کاهش استفاده از فیلترشکن ها شود، قدمی به سوی ارتقاء حکمرانی در فضای مجازی و کاهش لطمه های مذکور خواهد بود.»
وی در ادامه اضافه کرد: «در بخش اجتماعی، کسب و کارها و اشتغال هایی که در این فضا به وجود آمده اند باید مورد توجه قرار بگیرند تا لطمه نبینند. موضوع فیلترینگ باید واکاوی شود و نکات مثبت و منفی آن بطور همزمان بررسی گردد. حکمرانی موضوعی تردیدناپذیر است که امروز حدودا در ابزار فیلترینگ خلاصه شده، در صورتیکه ظرفیتهای بیشتری برای آن وجود دارد و با استفاده از این ظرفیت ها می توان از بروز لطمه ها جلوگیری کرد.»
گزارش رسمی از تأثیر رفع فیلترینگ واتساپ بر مصرف فیلترشکن ها معاون وزیر ارتباطات در جواب این پرسش که آیا آماری از تغییرات استفاده از فیلترشکن ها بعد از رفع فیلترینگ واتساپ، وجود دارد، گفت: «پس از رفع فیلترینگ واتساپ، گزارش هایی وجود دارد که نشان میدهد میزان استفاده کاربران از فیلترشکن ها به صورت شایان توجهی کاسته شده است. کاربری که تنها به یک پلت فرم خاص برای ارتباط نیاز دارد، در صورت رفع فیلتر دیگر نیاز به فیلترشکن نخواهد داشت و لطمه هایی که قبل تر ذکر شد برای او رخ نمی دهد، کیفیت ارتباطات خویش را حفظ می نماید و هزینه کمتری متحمل می شود.»
حمید فتاحی در ادامه و در جواب این پرسش که کدام منطقه در کشور بیشترین ناترازی اینترنت را تجربه می کند، گفت: «شهر تهران بیشترین سطح ناترازی در حوزه ارتباطات را تجربه می کند. تهران به علت جمعیت بالا و تشدید ناترازی انرژی و قطعی برق در این شهر، در اولویت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد.»
حمید فتاحی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جنگ تعرفه اینترنت میان اپراتورها و رگولاتوری رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جواب این پرسش که بررسی درخواست افزایش تعرفه های بسته های اینترنتی در چه مرحله ای قرار دارد، اظهار داشت: «در دوره قبلی وزارت ارتباطات، تصمیم به افزایش تعرفه بسته های اینترنتی گرفته شد و اپراتورها نیز برمبنای آن تعهداتی ارایه دادند. درخواست افزایش تعرفه دائماً از جانب اپراتورها مطرح می شود و دلیل آن افزایش هزینه هاست. بر اساس گزارش ها، بالاتر از ۶۵ درصد از هزینه ها، مربوط به سرمایه گذاری ارزی اپراتورهاست و با افزایش قیمت ارز، این هزینه ها بطورکامل ملموس هستند. همین طور هزینه های مربوط به نیروی انسانی و سایر بخش ها نیز درحال افزایش است. این گزارش ها بطور مداوم برای ما ارسال می شوند و اپراتورها در کنار آنها درخواست افزایش قیمت اینترنت دارند. اخیراً اپراتورها درخواست افزایش ۷۵ درصدی تعرفه اینترنت را مطرح نمودند، اما این افزایش تعرفه مورد قبول ما واقع نشد و موضع سختی در برابر آنها اتخاذ شد.»
«معیشت مردم» چه طور اپراتورها را ملزم به عقب نشینی کرد؟ وی در ادامه در مورد دلیلهای عدم پذیرش افزایش تعرفه ها، دو موضوع را مطرح کرد:
۱. عدم رضایت کاربران از کیفیت: زمانیکه سرویس مناسبی به کاربر ارایه می دهید، افزایش تعرفه با افزایش کیفیت قابل توجیه است، اما وقتی کیفیت خدمات رضایت بخش نیست و افکار عمومی از سرویس ارایه شده راضی نیستند، افزایش تعرفه دشوار خواهد بود.
۲. توجه به موضوع اقتصادی و معیشت مردم: مردم در سبد خانوار هزینه های مختلفی دارند و درخواست افزایش قیمت مداوم منطقی و معمول نیست.
«اینترنت» باید در سبد معیشت مردم بماند فتاحی در ادامه اضافه کرد: «دو کفه ترازو وجود دارد: یکی نیاز اپراتورها برای سرمایه گذاری و توسعه و دیگری کاربران که از کیفیت خدمات رضایت ندارند و با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه اند. تنظیم این دو کفه بر عهده سازمان تنظیم مقررات است، بگونه ای که سرکوب تعرفه منجر به نابودی بازار ارتباطات و زیان ده شدن آن نشود و سرمایه ها بجای اقتصاد دیجیتال، وارد بخش های پربازده دیگر نشوند. نباید اجازه دهیم مردم احساس کنند اپراتورها هزینه های خویش را از جیب آنها تامین می کنند و خدمات بی کیفیت با هزینه بالا ارایه می دهند. ما باید به جمع بندی برسیم که فشار اقتصادی به مردم وارد نشود، برای اینکه دسترسی به شبکه امروز یک کالای لوکس نیست، بلکه از نیازهای اصلی کاربران است و نباید مسیر توسعه اپراتورها متوقف شود.»
بحران کیفیت اینترنت در ایران ریشه ای چندلایه دارد که فقط فنی نیست. در یک کفه ترازو، سوءمدیریت سالهای قبل (توقف سرمایه گذاری) و بحران های ملی (مانند ناترازی برق) وجود دارد که منجر به ناترازی ۷۰ درصدی به سود شبکه های سیار و افزایش شکایات شده است. در کفه دیگر، سیاستهای حکومتی قرار دارد؛ جایی که «فیلترینگ گسترده» به لطمه های جدی فنی و امنیتی (مانند تبدیل کاربران به زامبی های سایبری و مصرف حجم ناخواسته) منجر گردیده است. سازمان تنظیم مقررات با رد درخواست افزایش تعرفه ۷۵ درصدی اپراتورها، تلاش نموده تا فشار اقتصادی را از دوش مردم بردارد، اما حل طولانی مدت مشکل، به توسعه جدی فیبر نوری و ۵G و تغییر رویکرد در حکمرانی اینترنت نیاز دارد تا ضمن کاهش استفاده از فیلترشکن ها، توسعه زیرساخت ها نیز ادامه یابد و بازار ارتباطات از نابودی نجات پیدا کند.
بطور خلاصه این تداخلات سبب اختلالات شدیدی حتی در ارتباطات نسل ۲ و تماس های صوتی می شوند و تجربه کاربری را به شدت کم می کنند و تماس های صوتی با اختلال مواجه می شود. معاون وزیر ارتباطات در جواب چرایی عدم تناسب در استفاده از خدمات سیار و ثابت، اظهار داشت: بحث عدم تناسب استفاده از خدمات سیار در کنار خدمات ثابت نیز خیلی اهمیت دارد. گلایه های بی شمار کاربران در اوج قطعی ۱۰ تا ۱۵ درصدی سایت ها فتاحی در ادامه در جواب این پرسش که در چند وقت اخیر با افزایش قطعی های برق و محدودیت های اینترنت، حجم شکایت های کاربران تغییر کرده است، اظهار داشت: بویژه در زمان قطعی برق و اختلال ارتباطات، ما در سیستم های خود شاهد گلایه ها و شکایت های بی شماری هستیم و نمودارهای در ارتباط با در دسترس بودن سایت های ارتباطی نشان میدهد که وضعیت نسبت به گذشته مطلوب نمی باشد.

منبع:

1404/08/08
11:48:21
5.0 / 5
9
تگهای خبر: ارتباطات , استاندارد , اینترنت , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری
با وب کنفرانس فاصله‌ها را کم کنید، ارتباطات را تقویت کنید