رتبه ۱۱ جهانی ایران در طراحی اپلیکیشن

رتبه ۱۱ جهانی ایران در طراحی اپلیکیشن

به گزارش وب کنفرانس، بررسی های آماری نشان داده است که درصد کاربران اینترنتی ایران که به صورت آنلاین خرید می کنند از ۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده و کسب رتبه ۱۱ جهان در طراحی اپلیکیشن توسط ایران در گزارش سال ۱۴۰۰ سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) نشان دهنده توانمندی بالای متخصصان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات است.


امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری شورای مشورتی مجمع جهانی مدیریت اینترنت اظهار داشت: در این جلسه گزارشی از فروش تجارت الکترونیک کسب وکارها و نقش پلت فرم های آنلاین عرضه شد. بر طبق این گزارش در بین ۸۶ کشور، هلند با ۹۲ درصد کاربر اینترنتی که به صورت اینترنتی خرید می کنند در سال ۲۰۲۳ در جایگاه اول و بریتانیا با ۹۲ درصد در سال ۲۰۲۳ جایگاه دوم، سوئد با ۹۰ درصد و دانمارک با ۸۸ درصد به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قراردارند. چین با ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۳ در جایگاه پنجم قرارگرفته است.
رتبه بندی کشورها از نظر تعداد کاربران اینترنتی که به صورت آنلاین خرید می کنند
رتبه کشور ۱ هلند ۲ بریتانیا ۳ سوئد ۴ دانمارک ۵ چین ۶۶ ایران ۸۴ بنگلادش ۸۵ عراق ۸۶ فلسطین وی ادامه داد: ایران با ۲۵ درصد کاربر اینترنتی که به صورت آنلاین خرید می کنند، در سال ۲۰۲۳ در جایگاه ۶۶ جهانی قرار گرفت که نسبت به سالهای قبل پیشرفت کرده است. این پیشرفت را میتوان با مقایسه داده های سالهای مختلف بررسی کرد:

۱- سال ۲۰۱۰: درصد کاربران اینترنتی که در ایران به صورت آنلاین خرید می کردند، ۵ درصد است که خیلی کم بود.
۲- سال ۲۰۱۹: ۱۵ درصد است که این درصد بالا رفته و نشان دهنده رشد تدریجی تجارت الکترونیک در ایران است.
۳- سال ۲۰۲۳: درصد کاربران اینترنتی که در ایران به صورت آنلاین خرید می کنند، به حدود ۲۵ درصد رسیده است و رشد بسیار خوبی داشته است.

محمدی اشاره کرد: این روند نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در حوزه تجارت الکترونیک در ایران طی دهه گذشته است. این پیشرفت به سبب افزایش دسترسی به اینترنت، بهبود زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و آگاهی بیشتر مردم نسبت به مزایای خرید آنلاین بوده است. با این وجود، همچنان فاصله بسیاری بین ایران و کشورهای پیشرو دراین زمینه وجود دارد. برای ادامه این روند صعودی و رسیدن به سطح کشورهای پیشرو، احتیاج به بهبود زیرساخت ها، اصلاح قوانین و مقررات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان به خرید آنلاین است.
چالش ها و راهکارهای توسعه تجارت الکترونیک در ایران
سرپرست تیم اختراعات ایران به بیان چالش های تجارت الکترونیک در ایران پرداخت و اظهار داشت: زیرساخت های فناوری ضعیف یکی از چالش های مسیر توسعه تجاری الکترونیک در کشور است. یکی از بزرگترین چالش ها در ایران، کمبود زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات است و دسترسی محدود به اینترنت پرسرعت و پهنای باند مناسب، مانعی جدی برای توسعه تجارت الکترونیک شمرده می شود.

وی، قوانین و مقررات محدودکننده را از دیگر موانع نام برد و افزود: وجود قوانین و مقررات پیچیده و گاه محدودکننده در عرصه تجارت الکترونیک، همچون مسائل مالیاتی و حقوق مصرف کننده، سبب کاهش انگیزه کسب وکارها و مصرف کنندگان برای فعالیت در این زمینه می شود. علاوه بر آنها باید اعتماد پایین مصرف کنندگان را به مجموعه چالش های کشور در حوزه توسعه تجارت الکترونیک در کشور اضافه کرد. خیلی از مصرف کنندگان ایرانی هنوز به خرید آنلاین اعتماد کافی ندارند و نگرانی در مورد امنیت پرداخت های آنلاین و کیفیت محصولات خریداری شده، از عوامل بازدارنده مهم دراین زمینه بشمار می رود.

به قول محمدی، مشکلات پرداخت الکترونیک از دیگر چالش های کشور دراین زمینه است، به شکلی که محدودیت های بین المللی و تحریم ها، انجام تراکنش های مالی بین المللی را برای کسب وکارهای ایرانی دشوار کرده است. این مساله سبب کاهش قابلیت رقابت کسب وکارهای ایرانی در سطح جهانی می شود.

راهکارهای توسعه تجارت الکترونیک در ایران
بهبود زیرساخت های فناوری: دولت و بخش خصوصی باید به سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بپردازند. افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت و توسعه شبکه های پهن باند می تواند به رشد تجارت الکترونیک کمک نماید.
اصلاح قوانین و مقررات: بازبینی و بروزرسانی قوانین و مقررات در رابطه با تجارت الکترونیک، بخصوص در عرصه مالیات و حقوق مصرف کننده می تواند موانع موجود را کاهش داده و زمینه را برای رشد این حوزه فراهم آورد.
افزایش آگاهی و اعتماد مصرف کنندگان: برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی جهت افزایش آگاهی مصرف کنندگان در رابطه با مزایای خرید آنلاین و روش های امن پرداخت الکترونیک می تواند به افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک نماید.

تسهیل پرداخت های الکترونیک: ایجاد سیستم های پرداخت الکترونیک داخلی و بین المللی کارآمد و امن، می تواند مشکلات در رابطه با تراکنش های مالی را کاهش داده و تجارت الکترونیک را تسهیل کند.

نقش استارت آپ ها و کسب وکارهای فناورانه

محمدی با تأکید بر این که استارت آپ ها و کسب وکارهای فناورانه نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیک در ایران ایفا می کنند، اظهار داشت: این شرکت ها با عرضه راهکارهای نوآورانه می توانند به بهبود زیر ساخت ها و افزایش کارایی خدمات الکترونیک کمک کنند.

وی نوآوری در خدمات پرداخت را از دیگر اثرات استارت آپ ها در توسعه کسب وکارها عنوان نمود و تصریح کرد: استارت آپ های فعال در عرصه فین تک می توانند با توسعه راهکارهای پرداخت الکترونیک و کیف پول های دیجیتال، مشکلات موجود در تراکنش های مالی را برطرف کنند و اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنند.

محمدی، توسعه پلت فرم های تجارت الکترونیک را از دیگر رهاوردهای توسعه اکوسیستم استارت آپی در کشور ذکر کرد و اضافه کرد: ایجاد و توسعه پلت فرم های فروش آنلاین محلی و بین المللی، امکان دسترسی کسب وکارهای کوچک و متوسط به بازارهای بزرگ تر را فراهم می آورد و رقابت پذیری آنها را بیشتر می کند. عرضه خدمات لجستیک هوشمند و بهبود تجربه کاربری از دیگر اثرات اکوسیستم در توسعه کسب وکارهای فناورانه است.
اهمیت تجارت الکترونیک برای آینده اقتصادی ایران
سرپرست تیم اختراعات ایران با اشاره به نقش کلید تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی ایران، اظهار داشت: باتوجه به جمعیت جوان و آشنا به فناوری در کشور، ظرفیت بالایی برای رشد این حوزه وجود دارد. افزایش کارهای تجارت الکترونیک می تواند به ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش درآمدهای مالیاتی و تقویت اقتصاد دیجیتال کمک نماید. برای فعال کردن این پتانسیل ها، احتیاج به همکاری گسترده بین دولت، بخش خصوصی و مصرف کنندگان است. سرمایه گذاری در زیرساخت ها، اصلاح قوانین و افزایش آگاهی عمومی می تواند به توسعه پایدار تجارت الکترونیک در ایران کمک نماید و این کشور را به یکی از پیشروان این حوزه در منطقه تبدیل کند.

وی اشاره کرد: کسب رتبه ۱۱ جهان در طراحی اپلیکیشن توسط ایران در گزارش سال ۱۴۰۰ سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) نشان دهنده توانمندی بالای متخصصان ایرانی در عرصه فناوری اطلاعات است. این دستاورد می تواند اعتماد به استارت آپ ها را افزایش داده، کیفیت خدمات تجارت الکترونیک را بهبود بخشد و فرصت های جدیدی را برای صادرات خدمات فناوری بوجود آورد. همچنین، این موفقیت می تواند به افزایش رقابت پذیری کسب وکارهای ایرانی و تشویق نوآوری و خلاقیت در این زمینه کمک نماید. بهره برداری از این پتانسیل ها می تواند به توسعه پایدار تجارت الکترونیک در ایران منجر شود.





منبع:

1403/04/17
12:16:42
5.0 / 5
83
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری