آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

وب کنفرانس: در ادامه روند اتصال دستگاهها کتابخانه ملی ایران و چند دستگاه دولتی دیگر، 93 سامانه و 83 دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخرین کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاه های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خودرا با هم به اشتراک گذارند.
در امتداد ارائه خدمات دولت بصورت هوشمند، دولت سیزدهم قدمهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل نموده است. برمبنای قانون بودجه امسال، همه دستگاه های اجرائی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، مکلف شده اند که سه فعالیت انجام دهند، اول پنجره واحد خدمات هوشمند خودرا راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های گوناگون آنها اجتناب کنند. دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خودرا بصورت هوشمند بوسیله پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم این که پنجره خدمات خودرا به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات تا دی ماه سال جاری راه اندازی می شود، متصل کنند؛ البته دستگاهها دو تکلیف اول را باید تا اختتام شهریورماه سال جاری به سرانجام می رساندند.
در همین رابطه مجید فولادیان-مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی- درباب آخرین تحولات اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: در پی الزام ارائه حداقل یک سوم از خدمات اختصاصی دستگاهها بوسیله پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، خدمات این پنجره که اکنون به آدرس https: //my.gov.ir/ در دسترس عموم مردم قرار دارد، توسعه یافت.
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، بر اثر این تغییرات، سازمان های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک دفعه احراز هویت و بصورت یکپارچه می توانند از خدمات این دستگاهها بهره مند شوند.
وی، جزییات خدمات دستگاه های تازه اتصال یافته را چنین تشریح کرد: سازمان کتابخانه ملی ایران با سامانه های مرجع مجازی، منابع دیجیتال و فروشگاه اینترنتی به پنجره اتصال یافته است. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با سامانه اسناد فروش داده های مکانی-حقیقی، سازمان حفاظت محیط زیست با پنجره واحد خدمات هوشمند و سازمان غذا و دارو با خدمات استعلامی شناسه کالا، شناسه رهگیری و ردیابی، استعلام اصالت، و ثبت شکایت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حضور یافته اند.
طی روزهای گذشته هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال گمرک به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آگاهی داده بود. گمرک در بین دستگاه های اجرائی به عنوان یکی از سازمان های مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهدنمود. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به دلیلهای مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه ارائه خدمات به روش های سنتی را تقریباً ناممکن می سازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.
وی ادامه داد: از همین رو با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش متخصصان امر، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی بصورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.
بگفته زارع پور اکنون حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در بخش های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همین طور مسافری با تنها یک دفعه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دردسترس است بطوریکه متقاضیان با مراجعه به آدرس my.gov.ir می توانند از این خدمات بصورت تمام وقت و بدون مراجعه حضوری بهره مند شوند که همچون آنها می توان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره نمود.
همین طور اعلام گردید که هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در زمینه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند.
هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت بهداشت به پنجره متصل شده و این در حالیست که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خودرا به این پنجره متصل می کردند. همین طور ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که فقط دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما قسمتی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.




منبع:

1401/07/28
12:12:29
5.0 / 5
355
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری