گزارش وب كنفرانس؛

اروپا و میلیاردها دلار جریمه اینستاگرام در یک سال!

اروپا و میلیاردها دلار جریمه اینستاگرام در یک سال!

وب کنفرانس: اتحادیه اروپا تنها در سال قبل به سبب تخلفات گوناگون اینستاگرام از الزامات این منطقه، به شدت سختگیرانه عمل کرد که منجر به جریمه 647 میلیون دلاری اینستاگرام در سه مرحله شد.



به گزارش وب کنفرانس به نقل از مهر، بررسی نحوه عملکرد کشورهای مختلف دنیا در سه محور عمده رعایت حکمرانی مجازی و ملی، پشتیبانی از حقوق و امنیت کاربران و الزام پاسخگویی فوری اینستاگرام به خواست کشورها، گویای آنست که دولتمردان نه فقط هیچ نوع مماشات و کوتاهی در مقابل شبکه اجتماعی اینستاگرام ندارند، بلکه در صدایی واحد و یکسان، برخوردهای بسیار قاطع و سختگیرانه نیز با این پلت فرم آمریکایی دارند.
اتحادیه اروپا به شکل سنتی متحد و شریک نخست امنیتی، اطلاعاتی و تجاری آمریکا شمرده می شود. از طرف دیگر از نظر عمومی بنظر می رسد اروپایی ها نگاه بمراتب بازتری در قیاس با دیگر کشورهای دنیا خصوصاً در آسیا به آنچه در فضای مجازی می گذرد داشته باشند.
اما بر خلاف تصور عمومی هیچ یک از این دو عامل یعنی نزدیکی زیاد با آمریکا و رویکرد باز به فضای اجتماعی، دلیلی بر چشم پوشی بر ابهامات و مشکلات شبکه اجتماعی اینستاگرام نشده است.
لذا اغراق نیست اگر بگوییم هم اکنون منطقه اروپا یکی از کابوس های شرکت متا یعنی مالک سه پلفتورم بزرگ فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است و شدت درگیری های متا با اروپا به حدی است که حتی تهدید به قطع کامل تمامی خدماتش به قاره اروپا کشیده است.
البته در طرف مقابل نیز بد نیست بدانید که این تهدید نه فقط به عقب نشینی رهبران اتحادیه اروپا از اعمال نظرات و حکمرانی ویژه در این منطقه نشده است، بلکه در صدا و پیامی واحد و قاطع به شرکت متا، از تهدید به قطع خدمات، استقبال هم کرده اند!
جریمه ۶۴۷ میلیون یورویی در یک سال
اتحادیه اروپا تنها در سال قبل به سبب تخلفات گوناگون اینستاگرام از الزامات این منطقه، به شدت سختگیرانه عمل کرد که منجر به جریمه ۶۴۷ میلیون دلاری اینستاگرام در سه مرحله شد.
شدت فشارهای اروپا به اینستاگرام به حدی بود که متا تهدید کرد به کل قید کاربران قاره اروپا را خواهد زد.
تهدیدی که نه فقط موثر واقع نشد و رهبران اروپا را به عقب نشینی و نگرانی از اعتراضات مردم اروپا وادار نکرد، بلکه در گامی رو به جلو، از تهدید متا استقبال هم شد تا بدین سان نشان دهند از خطوط قرمز خود یک قدم نیز عقب نخواهند رفت.
شهریورماه سال قبل کمیسیون صیانت از داده های ایرلند (DPC) شرکت متا را ۴۰۵ میلیون یورو (حدود ۴۰۲ میلیون دلار) جریمه کرد.
کمیسیون صیانت از داده ها این جریمه را بعد از انجام یک تحقیق دو ساله در مورد نقض احتمالی مقررات عمومی صیانت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) تایید کرده است. از آن جایی که حداقل سن برای باز کردن حساب کاربری در اینستاگرام ۱۳ سال تعیین شده، این نهاد تنظیم کننده مقررات اواخر سال ۲۰۲۰ تحقیقی را آغاز نموده بود برای مشخص شدن این که آیا این شبکه اجتماعی سیاست های لازم برای صیانت از داده های کاربران، خصوصاً نوجوانان را به اجرا گذاشته است یا نه.
در این تحقیق مشخص شد که اینستاگرام در ۲ موضوع قوانین GDPR را نقض کرده است. نخستین مورد این بود که اینستاگرام به کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله اجازه داده بود تا حساب های تجاری را در این پلت فرم ایجاد کنند که شماره تلفن و آدرس ایمیل آنها در اختیار عموم قرار گرفته است. کمیسیون صیانت از داده های ایرلند همین طور دریافت که این پلت فرم یک سیستم ثبت نام به وجود آورده که به سبب آن حساب های کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله بطور پیش فرض روی گزینه عمومی تنظیم شده است.
این مجازات بعد از جریمه ۲۲۵ میلیون یورویی سپتامبر ۲۰۲۱ برای نقض قوانین GDPR در واتساپ و جریمه ۱۷ میلیون یورویی در مارس امسال، سومین و سنگین ترین جریمه ای است که برمبنای قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا به متا تحمیل شد.
به عبارت دیگر تنها در یک سال مجموعا ۶۴۷ میلیون یورو جریمه برای اینستاگرام توسط اروپا لحاظ شد.
تهدید متا و استقبال رهبران اروپا!
متعاقب فشارهای مکرر و جدید اروپا، شرکت متا، فیس بوک سابق، هشدار داد که ممکنست دو شبکه اجتماعی زیرمجموعه خود یعنی فیس بوک و اینستاگرام را در سراسر اروپا تعطیل کند. امری که با استقبال شماری از مقام های اروپایی روبه رو شده است.
اختلاف میان طرفین بعد از آن بالا گرفت که مقامات اروپایی گفتند بنا بر مقررات عمومی صیانت از داده اتحادیه اروپا، شرکت متا نمی تواند داده های کاربران این قاره را به سرورهای مستقر در خاک ایالات متحده منتقل و در آنجا پردازش کند.
رسانه اروپا یعنی یورونیوز نیز گزارش داد پس از این تهدید روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان پیش تر در جریان نشستی در پاریس به خبرنگاران اظهار داشت: «بعد از این که هک شدم، چهار سال بدون فیسبوک و توییتر زندگی کردم و زندگی فوق العاده بود!»
برونو لومر وزیر دارایی فرانسه نیز که در کنار همپای آلمانی خود صحبت می کرد، اظهار داشت: «می توانم تأیید کنم که زندگی بدون فیسبوک بسیار عالی است و ما بدون فیسبوک بسیار عالی زندگی خواهیم کرد!»
اختلاف ها دقیقا بر سر چیست؟
متا قبل از این داده های کاربران اروپایی را در قالب یک مبنای قانونی به نام Privacy Shield منتقل می کرد اما در ژوئیه ۲۰۲۰، دیوان دادگستری اروپا این معاهده را به سبب نقض قانون صیانت از داده ها لغو و استدلال کرد که استاندارد قبلی به اندازه کافی از حریم خصوصی شهروندان اروپایی محافظت نمی نماید.
در نتیجه رای جدید دادگاه، شرکت های آمریکایی در ارسال داده های کاربران اروپایی به ایالات متحده محدود شدند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده هر دو گفته اند که درحال کار روی نسخه جدید یا به روز شده ای از معاهده قبلی هستند.
واکنش کمیسیون اروپا چه بوده است؟
در همین رابطه یک سخنگوی کمیسیون اروپا با اعلان اینکه صیانت از داده های فراآتلانتیکی کاربران یک اولویت برای دو طرف محسوب می شود، به یورونیوز اظهار داشت: «فقط وضعیتی که در آن انتقال داده ها بطور کامل با الزامات تعیین شده توسط دادگاه اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد، برای همگان همچون سهامداران در دو سوی آتلانتیک قابل پذیرش خواهد بود.»
مذاکرات در ماه های گذشته در سطح فنی و سیاسی، همچون با دیدارهای میان کمیسر اتحادیه اروپا و وزیر تجاری ایالات متحده، با شدت ادامه داشته است. با اینحال طرفین گفته اند باتوجه به پیچیدگی مطالب موردبحث و نیاز به ایجاد تعادل بین حریم خصوصی و امنیت ملی، این مذاکرات مدتی طول می کشد.
متا قبل از این به بهتان سو استفاده از داده های کاربران فیسبوک در بریتانیا برای اهداف سودجویانه با با یک شکایت ۲.۷ میلیارد یورویی در دادگاههای این کشور مواجه می باشد.
در نتیجه این شکایات گوناگون و سنگین، سال قبل، پس از آن که این غول رسانه اجتماعی برای نخستین بار در تاریخ خود با کاهش آمار کاربران فعال روزانه خود روبرو شد، سهام این شرکت ۲۵ درصد افت کرد.
*کابوس تیک تاک بر سر اینستاگرام
فارغ از جرایم و فشارهای سنگین، شبکه اجتماعی تیک تاک نیز درحال نابودی امپراتوری متا در دنیاست و روند خروج و ریزش کاربران این پلت فرم انحصارگر و غیرپاسخگو را بسیار تسریع کرده است.
سردرگمی متا در برخورد با این مشکلات و باختن رقابت به تیک تاک به حدی بالاست که به گونه ای آشکار درحال کپی برداری از خدمات رقیب چینی خود است که هیچ یک از این کپی برداری های سنگین و گران قیمت، نه فقط با موفقیت مواجه نشده بلکه با تمسخر رسانه ها، کاربران و حتی سهامداران متا نیز روبه رو شده است.


منبع:

1401/07/25
09:47:07
5.0 / 5
410
تگهای خبر: استاندارد , پشتیبان , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری