در پشت نمایشگاه مجازی کتاب چه می گذرد؟
یک متخصص فضای ابری از تغییرات سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب در استفاده از خدمات فضای ابری و هم دیگر حوزه ها می گوید و به بهبود وضعیت این بستر نسبت به تجربه نخست خود اشاره می کند.
صابر مسگری، مسئول تیم CDN شرکت ابر آروان و برنامه نویس در گفتگو با ایسنا درمورد راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، بخصوص لزوم استفاده از سرویسهای ابری، با عنایت به اختلالات و تجربیات در ارتباط با اولین دوره این رویداد، اظهار نمود: نمایشگاه مجازی کتاب سال قبل از سرویس CDN ابر آروان استفاده می کرد، سال جاری هم از بخشی از محصولات آروان استفاده می نمایند اما دیگر از CDN استفاده نمی کنند.
او در عین حال توضیحی درمورد سرویس CDN و مزایای آن داد و اظهار داشت: سرویس CDN آروان چندین خدمت را تحت عنوان CDN شبکه تولید محتوا عرضه می دهد؛ یکی از آنها بحث DNS ابری است، یا سرویس دیگری که در آپ تایم بودن، دان تایم بودن و همینطور کیفیت پاسخگویی در تجربه کاربری خیلی تأثیر دارد، سرویس Cloud CDN است که جزء سریع ترین سرویسهای DNS در سرتاسر است. CDN عملا ترافیک بازدیدکننده های وبسایت را پیش از اینکه به سرورهای اصلی سایت برسد، از سرورهای CDN عبور می دهد و در حین عبور این ترافیک، خدمات متنوعی عرضه می شود؛ همچون اینکه میتوان با الگوهای موجود درخواست های مخرب را شناسایی و آنها را بلاک کرد. علاوه بر این، درمورد یک سری فایل های خیلی تکراری که تغییر هم نمی کنند (مثل عکس ها و فایل های کتاب که همه بازدیدکننده ها آنها را می بینند و آدرس ثابتی دارند) این امکان وجود دارد که CDN تشخیص دهد کاربران مدام این فایل های تکراری را می بینند تا این فایل تکراری از سمت CND کش (cache) شود و سرورهای اصلی درگیر پاسخ دادن به درخواست های تکراری نشوند و به کارهای اصلی تر خود برسند. این سبب می شود هم کاربران سایت را با سرعت بالاتری لود کنند و هم ترافیک لود سروهای اصلی کمتر شود.
مسگری همینطور به اهمیت بحث شتابدهی از راه سرویس CDN پرداخت و اضافه کرد: زمانی که این فایل ها از سرورهای CDN عبور می کنند، می تواند فشرده سازی شوند. بابت اینکه کاربری که سرعت اینترنت کمتری دارد هم بتواند باکیفیت خوبی آنها را ببیند، همینطور سئو سایت را بهبود می دهد. در کل این ها مزیت هایی است که شبکه توزیع محتوا بنا بر قابلیت های خود می تواند عرضه نماید.
این متخصص فضای ابری در ادامه و در مورد علت اختلالات سال قبل نمایشگاه مجازی کتاب هم اظهار نمود: سرویسی که این دوستان سال قبل بعنوان تجربه نخست بالا آوردند، از لحاظ معماری، ظرفیت پاسخگویی و... در اسکیل و اندازه مورد نیاز نبود. اما سال جاری گویا زیرساخت شان را ارتقاء و بهبود دادند. هر چند که این سرویس نسبت به سال قبل خیلی بهبود داشته اما هنوز هم جای کار دارد. سال جاری به نسبت سال قبل بهبود کیفیت و سرویس زیادی داشتند.
صابر مسگری نظر خویش را درباره دیگر بخش های طراحی و سرویس دهی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب چنین بیان نمود: در بخش جست وجوها به ایراداتی برخورد کردم. همینطور در بحث UX سایت هم به نکاتی برخورد کردم، اما به نسبت سال قبل پیشرفت زیادی داشته و این بهبود کاملا چشمگیر است. و ازاین رو من سال جاری امتیاز خیلی خوبی به سرویس نمایشگاه مجازی کتاب می دهم.
مسئول تیم CDN شرکت ابر آروان در انتها اظهار داشت: سال قبل تجربه اول این سایت بود و احیانا انتظار لود ترافیکی تا این حد را نداشتند و متناسب با تبلیغاتی که انجام داده بودند، احیانا زیرساخت انجام نشده بود. اما سال جاری بهبود داشته. البته من از آنها پرسیدم که سال جاری از بحث کشینگ در داخل CDN استفاده نکردند؟ که گفتند نه، چون معماری شان تغییر کرده. البته اگر این کار را انجام می دادند، کیفیت سرویس شان افزایش هم پیدا می کرد.
این البته در حالی است که علی رمضانی، رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست خبری این رویداد به تغییرات فنی که به نظر می آید رخ داده اند، اشاره ای نداشت و درباره اختلالاتی که در سایت نمایشگاه مجازی پارسال وجود داشت و رفع این اختلالات، صرفاً اظهار داشت: ما از ۲۹ دیماه یعنی چهار روز پیش از آغاز نمایشگاه، سایت نمایشگاه را باز می نماییم تا مخاطبان بتوانند کتاب های خویش را جست وجو کنند و به صفحه شخصی خود اضافه کنند و زمانی که نمایشگاه آغاز شد، کتاب های شان را خریداری کنند؛ با این کار هم زمان نمایشگاه افزایش دارد و هم اینکه مردم با فراغت بیشتری می توانند کتاب های خویش را انتخاب کنند، البته از ناشران می خواهیم که هر چه سریع تر اطلاعات خویش را بارگذاری کنند.
منبع: وب كنفرانس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب