سرقت اطلاعات كاربران به واسطه پیام رسان ها

سرقت اطلاعات كاربران به واسطه پیام رسان ها

وب كنفرانس: هكرها همیشه منتظر كاستی ها و حفره ها در نرم افزارها هستند تا از آن طریق بتوانند به شبكه و یا كامپیوتر شما نفوذ كنند. پس چنانچه شما از وصله جدید اطلاعی نداشته باشید و آن حفره را توسط آن پچ برطرف نكرده باشید، خویش را در معرض خطر نفوذ قرار داده اید.


به گزارش وب كنفرانس به نقل از ایسنا، هر روز بر تعداد كاربران نرم افزارهای پیام رسان موبایلی افزوده می گردد اما نكته ای كه در كنار این اقبال روزافزون قابل تامل و تعمق است، عدم توجه به سطح دسترسی هایی است كه كاربران هنگام نصب نرم افزار با دستان خود در اختیار سرویس دهندگان این قبیل از نرم افزارها می گذارند و بدین ترتیب زمینه نقض حریم خصوصی برای سرویس دهندگان پیام رسان های موبایلی نسخه خارجی به راحتی فراهم می گردد.
بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، بررسی های صورت گرفته درباره یكی از این نرم افزارهای پیام رسان نشان داده كه خواندن لیست مخاطبان یا اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال كردن میكروفون، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع كاربر و... نمونه ای از سطح دسترسی هایی است كه سرویس دهنده جهت فعال سازی نرم افزار به آن نیاز دارد.
در این باره كارشناسان با تاكید بر اهمیت پشتیبانی از شبكه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بومی و ملی تولید داخل، تاكید دارند كه استفاده از نرم افزارهای پیام رسان بومی و ملی تولید داخل برای حفظ حریم خصوصی افراد و مقابله با تهدیدها و صدمه های جدی شبكه های اجتماعی مبتنی بر موبایل نسخه خارجی ضروری می باشد.
در این باره حمایت و تقویت پیام رسان ها یا شبكه های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی همچون موضوعاتی است كه علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مركز ملی فضای مجازی هم مورد تاكید رئیس دولت تدبیر و امید قرار گرفته است و شكی نیست كه اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیام رسان های داخلی را بر دارند، آن ها بزودی قله های موفقیت را فتح می كنند.
بدون شك طراحی اپلیكیشن های ایرانی بدون ایراد نیست. البته این مورد تنها به نمونه های بومی مختص نیست و همه اپلیكیشن ها در نسخه های اولیه خود با مشكلاتی مواجهند اما در جهت فرهنگ سازی كاربران جهت استفاده از پیام رسان های داخلی باید به نكات مختلفی توجه شود؛ همچون اینكه كاربران ما با سیستمی مثل تلگرام آشنا شدند كه از ۱۰ سال پیش كارش را آغاز كرده، درحالی كه داخلی ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی گذرد.
طی مدت كوتاهی كه تلگرام فیلتر بود، گاها اعلام گردید كه پیام رسان های اجتماعی بومی مشابه آن مانند "سروش"، "بله"، "آی گپ" و، "گپ" رشد كمی و كیفی فوق العاده ای داشته اند. اما طی مصاحبه با مسولان پیام رسان داخلی، آنها موانع و موضوعاتی را مطرح می كنند كه قابل بررسی است.
به گفته كارشناسان، منهای ایرادهای فنی برخی اپلیكیشن های داخلی كه اغلب سورس كد خویش را از تلگرام كپی برداری كرده اند و گاها به علت فیلتر تلگرام و یكی بودن كدها، شاهد هنگ كردن اپ های ایرانی بودیم، مبحث پشتیبانی از این پیام رسان ها جای تامل و توجه دارد.
به عنوان نمونه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت پشتیبانی از پیام رسان های داخلی موظف شده تسهیلات موثر كم بهره و همینطور امكان عرضه خدمات الكترونیك عمومی همچون دولت الكترونیك و خدمات بانكی و شهری را عرضه و در جهت تامین زیرساخت های شبكه ای و ذخیره سازی به داخلی ها كمك نماید اما ظاهرا در جریان حمایت پنج میلیاردی از پیام رسان های داخلی كه از چند ماه پیش مطرح شده، تا مدت ها خبری از جانب بانك واسط كه قرار بود حمایت كند، نبوده است.
تحلیلگران می گویند كه متاسفانه ۹۰ درصد اپلیكیشن های تولید داخل وارد باز طراحی نمی شوند و نسخه دومی از آنها ساخته نمی گردد كه باگهای موجود در نسخه قبلی را حل كند و دلیل آن هم ناموفق بودن و عدم استقبال كاربران از نسخه اولیه است.
از سوی دیگر ما برنامه نویسان و اپلیكیشن سازان خبره ای در ایران داریم كه گاها برای شركت های بزرگ دنیا كدنویسی می كنند اما متاسفانه از آن ها در تولیدات داخلی استفاده نمی گردد و همین امر سبب شده كه شاهد كیفیت پایین برنامه های بومی باشیم.
در هر حال با وجود موارد ذكر شده شاید برخی پیام رسان های ایرانی از طراحی و امكانات منحصربه فردی برخوردار باشند اما این سوال وجود دارد كه چرا از آنها هم استقبال نشده است؟ در پاسخ پاید به این مورد برسیم كه در جهت فرهنگ سازی استفاده از داخلی ها، مشكلاتی دیگر هم وجود دارد؛ گاها نمایندگان و یا برخی مسئولان برای رفع فیلتر تلگرام نامه می زنند، اما كدام یك از آنها در یك پیام رسان داخلی عضو فعال می باشند كه انتظار دارند مردم بیایند؟ پس ابتدا باید از خود شروع نماییم و پس از مردم انتظار داشته باشیم. در این راستا شاید یك راهكار بلندمدت برای فرهنگ سازی استفاده از پیام رسان های داخلی، برعهده وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا حتی آموزش و پرورش باشد تا برنامه استفاده از پیام رسان های داخلی در مدارس به صورت جدی پیگیری شود.



1397/01/07
14:43:22
5.0 / 5
210
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری