کشف علت جدیدی برای دیابت که شاید به درمان منجر شود

به گزارش وب کنفرانس، دانشمندان آنزیمی را شناسایی کرده اند که نقشی کلیدی در ایجاد مقاومت به انسولین دارد و می تواند به انتخابهای درمانی جدیدی برای این بیماری شایع منجر شود.

به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان مکانیسم جدیدی را برای چگونگی شیوع دیابت نوع ۲ کشف کرده اند و نشان دادند که مسدود کردن یک آنزیم خاص در موش ها می تواند راه جدیدی برای درمان این بیماری باز کند.
دیابت نوع ۲ زمانی آغاز می شود که بدن بیمار به انسولین پاسخ نمی دهد و در نهایت توانایی تولید مقدار کافی از این هورمون را از دست می دهد. بدون انسولین، سطح گلوکز خون بالا باقی می ماند و می تواند سبب ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. اما دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند که این سیستم انسولین در همان وهله اول چرا کار نمی کند.
در این مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه کیس وسترن رزرو(Case Western Reserve) و بیمارستان های این دانشگاه، آنزیمی را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در این امر ایفا می کند. این آنزیم که با نام SCAN شناخته می شود، حاملی است که اکسید نیتریک را به پروتئین ها، همچون آنزیمی که بعنوان گیرنده برای عملکرد انسولین عمل می کند، متصل می کند.
اکسید نیتریک یک پیام رسان شیمیایی کلیدی در بدن است که به گردش خون و تنظیم هورمون ها همچون انسولین کمک می نماید. اما این تیم افزایش فعالیت SCAN را هم در موش ها و هم در انسان های مبتلا به دیابت شناسایی نمودند و برعکس، موش های مهندسی شده که فاقد آنزیم SCAN بودند، به نظر می رسید که از اثرات دیابت محافظت می شدند.
جاناتان استاملر، پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: ما نشان دادیم که مسدود کردن این آنزیم از دیابت محافظت می کند، اما نتایج آن به خیلی از بیماری هایی که احتمالا توسط آنزیم های جدیدی اکسید نیتریک ایجاد می شود، توسعه پیدا می کند. مسدود کردن این آنزیم می تواند درمان جدیدی عرضه نماید.
سطوح بالای اکسید نیتریک با چندین بیماری مانند بیماری سرخرگ کرونری مرتبط می باشد، اما اینکه اکسید نیتریک یک مولکول واکنشی است، هدف قرار دادن مستقیم آنرا دشوار می کند. در عوض، این مطالعه جدید نشان داده است که دنبال کردن یک آنزیم مرتبط می تواند راه کاملا جدیدی را برای درمان دیابت و سایر بیماری ها باز کند.
با این وجود، این ابتکار هنوز در مراحل اولیه تحقیق است و جهت بررسی نحوه هدف یابی SCAN باید کارهای بیشتری صورت گیرد.
این پژوهش در مجله Cell انتشار یافته است.

1402/09/21