سوخت گیری خودکار هوایی با کمک هوش مصنوعی

سوخت گیری خودکار هوایی با کمک هوش مصنوعی

وب کنفرانس: شرکت «ایرباس» سوخت گیری خودکار هوا به هوا را با پهپادهای هدایت شونده با هوش مصنوعی آزمایش کرد و طی آن، استفاده از سنسورهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم های تقویت شده را برای پرواز خودکار ارزیابی کرد.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت ایرباس اعلام نموده است که بتازگی دور دوم آزمایشات مربوط به نمایشگر سوخت گیری بطورکامل خودکار هوایی به نام Auto'Mate را تکمیل کرده است.
انتظار می رود این فناوری نقش مهمی در بخش های دفاعی و هوانوردی غیرنظامی ایفا کند.
بعد از نخستین آزمایش پرواز در اوایل امسال، این آزمایش دوم، استفاده از سنسورهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم های پیشرفته را برای پرواز خودمختار بررسی کرد.
شرکت ایرباس در پستی در X نوشت: برای نخستین بار، ما فناوری های سوخت گیری خودکار هوا به هوا را برمبنای کنترل و هدایت پهپادهای گوناگون از هواپیمای حمل و نقل تانکری چند منظوره(MRTT) آزمایش کرده ایم.
بگفته ایرباس، این شرکت با Auto'Mate می خواهد حجم کاری، خستگی خدمه و خطاهای انسانی را به همراه هزینه های آموزش خدمه کم کند و عملیات موثرتر را تضمین کند. همین طور ایمنی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد.
افزایش کارایی
پروژه ای که توسط واحد تجاری دفاع و فضای ایرباس با همکاری زیرمجموعه نوآوری این شرکت موسوم به Airbus UpNext شروع شده است، با هدف افزایش ایمنی، قابلیت اطمینان و کارایی ماموریت های سوخت گیری در پرواز به انجام می رسد.
بگفته این تیم، رویه های سوخت گیری در حین پرواز به هماهنگی دقیق بین خدمه تانکر هوایی و خلبان هواپیمای دریافت کننده نیاز دارد. از طرف دیگر، سیستم های خودمختار پتانسیل افزایش اثربخشی عملیات را ارائه می دهند و امکان انتقال سوخت را در وضعیت چالش برانگیز با دید کم فراهم می کنند. علاوه بر این، پذیرش فناوری های خودمختار می تواند به کاهش هزینه های آموزشی برای خدمه پرواز کمک نماید.
ایرباس ادعا می کند که بوسیله سوخت گیری خودکار در حین پرواز، یک تانکر هوایی می تواند فرماندهی یک هواپیمای گیرنده را از فاصله قابل توجهی به عهده بگیرد و آنرا بطور مستقل به موقعیت صحیح برای انتقال سوخت هدایت و کنترل کند. این شامل شروع انتقال واقعی سوخت بوسیله تانکر می شود که به مانور جداسازی ایمن بعد از اتمام عملیات ختم می شود.
فناوری Auto'Mate مسیر را برای سوخت گیری در حین پرواز وسایل نقلیه هوایی جنگی بدون سرنشین همچون پهپادها نیز هموار می کند.
ایرباس در پستی در X نوشت: این فناوری ها همین طور در پیشبرد تیم سازی با یا بدون خدمه و عملیات های آینده نیروی هوایی که در آن جنگنده ها و هواپیماها مأموریتی مشترک با پهپادها خواهند داشت، مرتبط هستند.
تمرکز روی فناوری سوخت گیری هوایی خودکار
ایرباس در پیشبرد سوخت گیری خودکار در حین پرواز، بر سه مولفه کلیدی این فناوری متمرکز شده است. اول استفاده از دوربین های مختلف با وضوح و میدان دید متفاوت، دوم موقعیت یابی جهانی ماهواره ای با دقت بالا و سنسورهای لیدار(LiDAR) که همگی با الگوریتم های هوش مصنوعی ادغام و یکپارچه شده اند.
علاوه بر این، مهندسان ایرباس بر تقویت شبکه های ارتباطی درون پروازی و توسعه الگوریتم های کنترل مشارکتی و اجتناب از برخورد تمرکز می کنند. بنظر می رسد ایرباس با بهره گیری از تخصص خود در این عرصه، قدم بعدی را در سوخت گیری هوایی بردارد. نخستین وسیله نقلیه آن A۳۱۰ MRTT در سال ۲۰۰۴ وارد خدمت شد و بدنبال آن نسل جدید A۳۳۰ MRTT عملیاتی شد.
ایرباس حالا درحال پردازش سفارشات بیش از ۶۰ هواپیمای A۳۳۰ MRTT برای ناتو و کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، عربستان سعودی و سنگاپور است.
برنامه های ایرباس برای افزودن قابلیت های سوخت گیری خودکار به MMRT، قابلیت های آن را بیشتر می کند و به تقویت استقرارهای مختلف نظامی و عملیات های بشردوستانه کمک می نماید.




منبع:

1402/09/06
13:31:52
5.0 / 5
164
تگهای خبر: آموزش , سیستم , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری