معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای عنوان كرد

حمایت های همگرایی از افراد نخبه و مستعد فعال در صنعت بازی

حمایت های همگرایی از افراد نخبه و مستعد فعال در صنعت بازی

بگفته معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، مقرر است حمایت های همگرایی از تیم ها و شرکتها فراتر رود و شامل افراد نخبه و مستعد فعال در این صنعت مثل بازیکنان حرفه ای، استریمرها، فعالان رسانه ای، بازی پژوهان و بازی آموزها نیز شود.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا، ساختار حمایتی همگرا که با هدف پشتیبانی از فعالان صنعت بازی کشور شکل گرفت، دومین سال فعالیت خودرا هم پشت سر گذاشت و درست از چند هفته دیگر و پیش از ورود به هزاره جدید، برنامه ریزی هایش برای ثبت نام از متقاضیان جدید عضویت در این ساختار را شروع می کند.
در آستانه سه ساله شدن این ساختار حمایتی که حالا اسم و رسمش برای بازی سازان ایرانی کاملا شناخته شده است، سید محمدعلی سیدحسینی -معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای- در گفت وگویی درباره سازوکار این ساختار حمایتی که رویکردش پشتیبانی از بازی سازان است نه بازی ها و البته برنامه هایش برای توسعه این ساختار در سال ۱۴۰۰ توضیح داد. اینکه مقرر است حمایت های همگرایی از تیم ها و شرکتها فراتر رود و شامل افراد نخبه و مستعد فعال در این صنعت مثل بازیکنان حرفه ای، استریمرها، فعالان رسانه ای، بازی پژوهان و بازی آموزها نیز شود.
سیدحسینی در پاسخ به اینکه ساختار حمایتی همگرا بنا به چه ضرورت و نیازی شکل گرفت، اظهار نمود: یکی از ماموریت های اصلی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری موضوع پشتیبانی از تمام فعالان اکوسیستم صنعت بازی کشور شامل بازیکنان، آموزش گیرنده ها، پژوهشگران و فعالان رسانه ای این حوزه و بویژه بازی سازها است. طی سال هایی که از تاسیس بنیاد گذشته، ما انواع حمایت ها از فعالان صنعت بازی کشور را تجربه کرده ایم و به صورتی تمام کارهای بنیاد بر رویکرد حمایتی متمرکز است؛ اما حمایت هایی که بطور مستقیم متوجه بازی سازان است در قالب معاونت حمایت بنیاد تعریف شده.
وی افزود: بنیاد از شروع تاسیس خود در امتداد مشروعیت سازی و تمرکز بر تولید بازی های ویدئویی ایرانی کار کرده و از برخی پروژه های خاص بازی سازی شرکتها و تیم های بازی ساز حمایت های مستقیمی انجام داده است. در مقطعی بنیاد به نشر بازی ها کمک کرده و در مرحله ای جوایز صادراتی برای بازی سازان در نظر گرفته است؛ اما طی دو سه سال اخیر بنیاد به سمت تعیین سازوکاری هوشمند برای ارائه این حمایت ها حرکت کرده است.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ایبا ایجاد ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، با ارزیابی تیم ها و شرکت های متقاضی عضویت در این ساختار، حمایت ها به صورت سیستماتیک و متناسب با خدمات مورد نیاز بازی سازان و شایستگی ها در اختیار آنها قرار می گیرد. با تعریف این سازوکار، بنیاد دیگر از تولید محصولی خاص حمایت نمی کند بلکه از تولیدکننده حمایت می کند.
سیدحسینی با اعلان اینکه با شکل گیری ساختار حمایتی همگرا حمایت مستقیم بنیاد از پروژه های بازی ساز کنار گذاشته شده است، توضیح داد: با این کار تیم ها و شرکت های بازی ساز در روند تولید و حتی نشر بازی به بنیاد وابسته می شدند و به صورتی مداخله ای مصنوعی از طرف بنیاد در تولید بازی های سفارشی و جهت دهی به آن به وجود می آمد که این روند به سبب بروز اختلال در بازار بازی و عدم ساخت بازی های مخاطب محور کنار گذاشته شد.
وی افزود: الان دیگر بنیاد برای ساخت پروژه های بازی سازی هزینه مستقیمی انجام نمی دهد ولی مطالبه نهادها، سازمان ها و شرکت هایی که برای ترویج اهداف شان نیاز به ساخت بازی داشته باشند را به اعضاء همگرا اطلاع رسانی می نماییم و بنیاد در امتداد دفاع از حقوق بازی سازان بعنوان ناظر وارد عمل می شود و بر این روند نظارت می کند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای در پاسخ به اینکه چه بازی سازانی می توانند از خدمات ساختار حمایتی همگرا استفاده کنند، اظهار داشت: تیم ها و شرکت های دارای شخصیت حقیقی و حقوقی می توانند با عضویت در ساختار حمایتی همگرا از خدمات آن استفاده کنند. شخصیت های حقیقی عمدتا تیم های بازی سازی هستند و ممکنست در این قالب افرادی که بطور مستقل مبادرت به ساخت بازی می کنند نیز قرار بگیرند که پس از ارزیابی ها می توانند به عضویت این ساختار درآیند.
سیدحسینی درباره روند و چگونگی ارزیابی ها اظهار نمود: ما در حال طراحی چند مدل عضوگیری برای ساختار حمایتی همگرا هستیم. این عضوگیری تا حالا بر طبق این دو مدل انجام شده که یا تیم های مستعد بازی سازی بوسیله مبادی معتبر به ما معرفی شده اند یا طبق روال سنتی ثبت نام کرده اند. در مدل اول، این تیم ها وارد رتبه غزال همگرا می شوند و باتوجه به بودجه ای که به آنها اختصاص پیدا می کند، تحت نظارت مبادی معرفی شده از خدمات حمایتی استفاده می نمایند.
وی افزود: در مدل دوم که همان روال ثبت نام سنتی است که بر طبق بودجه سالانه ای که برای این منظور در نظر گرفته می شود، ظرفیتی برای ثبت نام و پذیرش در همگرا تعریف می شود. در این مدل هر تیم یا شرکت بازی سازی می تواند تقاضای عضویت دهد و بعد از ثبت تقاضا و ارائه مستندات مورد نیاز از سه جنبه کیفیت تولید، مخاطب و بازار و مولفه های ترویج ارزش های فرهنگی، امتیازی از یک تا ۱۰۰ به آنها اختصاص پیدا می کند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای در پاسخ به اینکه برای ارزیابی درخواست های متقاضیان شورایی وجود دارد؟ توضیح داد: بازی های به لحاظ کیفیت تولید در شورای تولید که با حضور خبرگان این صنعت (ترکیبی متشکل از اعضاء بنیاد و بازی سازان) تشکیل شده از زوایای مختلفی بررسی می شود. علاوه بر کیفیت تولید بازی، سطح فنی افراد فعال در تیم یا شرکت سازنده بازی نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند.
سیدحسینی همین طور اشاره کرد: در ارزیابی جنبه مولفه های ترویج ارزش های فرهنگی نیز از آنجایی که بنیاد زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بر چهار اولویت فرهنگی مورد نظر این وزارتخانه تمرکز کرد. بر این اساس اگر محتوای بازی های مبتنی بر این چهار ارزش فرهنگی بودند، امتیاز گرفتند.
وی درباره معیار سطح بندی تیم ها و شرکت های متقاضی عضویت در این ساختار توضیح داد: ساختار حمایتی همگرا ۵ رتبه اصلی دارد که در سه سطح طبقه بندی می شود. سطح سه که در رتبه غزال قرار می گیرد، شامل تیم‎ های مستعدی هستند که بوسیله مبادی به ساختار حمایتی همگرا معرفی می گردند و دارای یک رتبه هستند. سطح دو و سه هر کدام دو رتبه دارند که رتبه بالاتر شامل شرکتها و رتبه پایین تر شامل تیم ها می شود.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای افزود: با این رتبه بندی توانسته ایم امتیازهایی را برای شرکتها قائل شویم چونکه معمولا سازمان ها و نهادهای دولتی از مجموعه هایی که به صورت شخصیت حقیقی فعالیت دارند، حمایت نمی کنند و این حمایت ها را منوط به شرکتها می کنند. با اعتمادسازی انجام شده در سازوکار ساختار حمایتی همگرا، تمام شرکت هایی که دارای دو رتبه همگرا هستند در لیست شرکت های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند و از قسمتی از امکانات شرکت های دانش بنیان استفاده کنند.
سیدحسینی در پاسخ به اینکه شرکتها و تیم های عضو همگرا از چه خدمات حمایتی می توانند استفاده کنند؟ اظهار داشت: خدمات ارائه شده به اعضاء همگرا باتوجه به نیازهای بازی سازان گسترده است و حمایت های ارائه شده واقعی تر از گذشته است. چونکه هم بازی ساز در نوع خدمتی که دریافت می کند باید مشارکت کند، هم خدمات دهنده با تخفیف هایی که در نظر می گیرد، مشارکت می کند و هم بنیاد و منابع حمایتی دیگر.
وی همین طور اشاره کرد: خدمات ارائه شده به بازی سازان در سه دسته بندی اصلی خدمات داخلی، خدمات صادراتی و خدمات در رابطه با بازی های جدی قرار می گیرد. ضمن اینکه ارائه خدمات صادراتی بر طبق تفاهم نامه ای که با مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری به صورت مشترک با این نهاد انجام می شود.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای افزود: استقرار در فضای کار اشتراکی در امتداد هم افزایی میان تیم ها و کاهش هزینه ها، خدمات در رابطه با نشر و تبلیغات، ارائه خدمات مربوط به نیازهای زیرساختی و استفاده از فناوری های پرهزینه مانند موشن کپچر، تامین هزینه حضور بازی سازان در رویدادهای حضوری و آنلاین، ارائه خدمات آموزش، مشاوره و منتورینگ، خدمات در رابطه با خرید گزارش های تحقیقات بازارخارج از کشور، خدمات در رابطه با پژوهش های کاربردی برای بهینه سازی بازی و خدمات مرتبط به بازی های جدی ویژه بازی سازان بازی های جدی همچون خدمات ساختار حمایتی همگرا به اعضاء است. نیاز بازی سازان به خدمات مورد نیاز دائم در حال به روزرسانی است و اهتمام می شود که نیازهای دیگر هم در این دسته بندی قرار گیرد.
سیدحسینی با اعلان اینکه یکی از اهداف ما این است خدماتی که تاثیرگذاری بیشتری در رشد مستقل بازی سازان دارند، ارائه دهیم، اضافه کرد: در طول این مدت ۹۰ درصد بازی سازان متوسط رو به بالا از حمایت های ساختار همگرا بهره برده اند که با این حمایت ها نوعی وابستگی دولتی برای بازی سازان به وجود آورده ایم و مداخله مستقیم بنیاد درباب پشتیبانی از بازی سازان را به شدت کاهش داده ایم.
وی درباره استقبال بازی سازان از ساختار حمایتی همگرا بیان کرد: هم اکنون هم شرکت های بزرگ و مطرح و هم شرکت های متوسط و کوچک عضو این ساختار هستند. هر چقدر تعداد تیم ها و شرکت های متقاضی دریافت پشتیبانی از همگرا کمتر شود، از این جهت که آنها با رسیدن به بلوغ نیازی به دریافت این خدمات ندارند، مورد رضایت ما است. ولی در وضعیت فعلی وظیفه خود می دانیم که این حمایت ها را در امتداد توسعه و توانمندسازی بازی سازان انجام دهیم تا این بازی سازان با بزرگتر شدن بتوانند بعدها از شرکتها و تیم های کوچک تر حمایت کنند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای در پاسخ به اینکه آیا ساختار حمایتی همگرا پشتیبانی از بازی های فرهنگی و اسلامی را در اولویت قرار می دهد، اظهار داشت: در ساختار همگرا محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و هدف ما پشتیبانی از صنعت بازی تولید داخل است. نکته ای که در این خصوص وجود دارد اینکه ما از بازی سازان حمایت می نماییم نه از بازی. ممکنست بازی ساز در رزومه کاری خود چند بازی فرهنگی، چند بازی سرگرمی و بازی مبتنی بر گیم پلی و گیم دیزاین داشته باشد. از این جهت از تمامی جهات سنجیده می شود؛.
سیدحسینی افزود: درباب بازی های با شرایط فنی یکسان اگر یک بازی تمرکز فرهنگی بیشتری داشته باشد، از جنبه مولفه های ترویج ارزش های فرهنگی امتیاز بیشتری می گیرد و ممکنست در رتبه بالاتری قرار بگیرد؛ اما این فرضیه که ساختار همگرا از بازی هایی با ساختار مشخص حمایت می کند، کاملا غلط است. برای اینکه ما از بازی حمایت نمی نماییم و از استودیو سازنده بازی حمایت می نماییم.
وی همین طور اشاره کرد: ساختار حمایتی همگرا یک سیستم جامع ملی است و حتی استودیوهایی هم که فقط بازی سرگرمی ساخته باشند؛ اما با این کار به ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ارزآوری کمک کرده باشند، مورد حمایت همگرا قرار می گیرند. ضمن اینکه به بازی هایی که دارای مولفه های فرهنگی هستند نیز توجه داریم. در اعطای حمایت ها هیچ تفاوتی میان بازی های با رویکرد سرگرمی با بازی های دارای مولفه های فرهنگی نیست؛ اما در ارزیابی ها تاثیر دارد.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای درباره برنامه های همگرا برای سال ۱۴۰۰ و توسعه این ساختار حمایتی توضیح داد: برای سال ۱۴۰۰ برنامه های معاونت حمایت بنیاد را هم با برنامه های ساختار حمایتی همگرا متمرکز کرده ایم و نگاه مان این است که همه بطور برابر به حمایت های این ساختار دسترسی داشته باشند. اگر همگرا به روزرسانی شود و ساختار تنومندی پیدا کند، موجب پایداری سیاست های حمایتی خواهد شد و بازی سازان می توانند انتظار داشته باشند که طی ۵ سال آینده یک سیستم حمایتی پویا و درست وجود دارد.
سیدحسینی افزود: هدف دیگر ما این است که باتوجه به نیازهای بازی سازان پویایی خدمات را حفظ، نیازها را به ‎روزرسانی و بر طبق این نیازها حمایت ها را تزریق نماییم. رویکرد ما این است که برای توسعه ساختار همگرا برنامه های این ساختار را به حوزه های دیگر این اکوسیستم هم توسعه دهیم. یک لایه از همگرا شرکتها و تیم های توسط هستند که در نظر داریم آنها را به سمت مشارکت با بازیگران بزرگ و موثر این حوزه در بخش های مخلتف شامل پلت فرم های عرضه دیجیتال بازی، ناشران بزرگ داخلی و بین المللی سوق دهیم.
وی درباره پشتیبانی از افراد فعال در این اکوسیستم نیز توضیح داد: برنامه دیگر ما هدایت حمایت های همگرا به سمت افراد نخبه و مستعد این حوزه است. مانند بازی سازانی که شناخته شده نیستند یا کسانی که در جشنواره ها در بخش های مختلف مورد توجه قرار می گیرند و مطرح می شوند. همین طور در نظر داریم از بازیکنان حرفه ای نیز که در مسابقات بین المللی مقام کسب می کنند، استریمرها و خبرنگاران رسانه ای برتر که در این عرصه فعال می باشند، حمایت های ویژه ای انجام دهیم.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ‎ای افزود: یکی دیگر از برنامه های حمایتی ما برای سال ۱۴۰۰ پشتیبانی از بازی آموزهای ممتاز و برتر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد است تا بتوانند در بحث آموزش ارتقاء پیدا کنند. پشتیبانی از بازی پژوهانی که تحقیقات و مقالات برتری در حوزه اکوسیستم صنعت بازی ارایه داده اند و کسانی که در حوزه بازی های جدی بازی ساخته اند نیز جزء برنامه های حمایتی همگرا از افراد نخبه و برتر این صنعت است. پشتیبانی از تولید موضوع دیگری است که در برنامه حمایتی ساختار همگرا برای سال ۱۴۰۰ دنبال خواهد شد که طی توافق با نهادها و شرکتها آنها را برای سرمایه گذاری در تولید بازی تشویق و ترغیب نماییم.
سیدحسینی درباره برنامه حمایتی از بازی سازان در سال ۱۴۰۰، خارج از بحث همگرا، عنوان کرد: یکی از برنامه های معاونت حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نشر بازی های هایپرکژوال است. نشر این بازی ها هم اکنون هیچ سازوکار مشخصی ندارد؛ اما پیش بینی ها نشان میدهد که در آینده سودآوری خوبی دارند. ورود بنیاد به این عرصه و برنامه ریزی برای توانمندسازی بازی سازان بازی های هایپرکژوال می تواند به توسعه این حوزه کمک نماید.



1399/12/04
13:41:14
0.0 / 5
25
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری