عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی وزارت علوم:

28 درصد جمعیت از دسترسی به اینترنت محروم هستند

28 درصد جمعیت از دسترسی به اینترنت محروم هستند

به گزارش وب كنفرانس عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: طبق آمار رسمی 28 درصد از جمعیت كشور از دسترسی به اینترنت محروم هستند.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از مهر، نشست «آینده دانش و کتاب در پرتو تحولات فضای مجازی» از مجموعه نشست های خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت هفته کتاب، با سخنرانی رضا ماحوزی و جبار رحمانی، اعضای هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا شد. جبار رحمانی در ابتدای این جلسه با اشاره به سرانه ۱۲ و نیم دقیقه ای مطالعه کتاب در ایران اظهار داشت: در یک رابطه خلاقانه با مصرف کنندگان فضای مجازی می توان تا حد زیادی مشکل دسترسی به کتاب و دانش را در کشور کم کرد ولی اینکه فضای مجازی درباره حفاظت و کاربردی کردن دانش چه می تواند بکند هنوز مشخص نیست. وی در عین حال با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی ۲۸ درصد جمعیت کشور از دسترسی به اینترنت محروم اند و بخش قابل توجهی از کسانی که به اینترنت دسترسی دارند مهارت های بسیار پایینی دراین زمینه دارند، گفت: رسیدن به جامعه دانایی منوط به این است که این جمعیت حدود ۳۰ درصدی را نادیده نگیریم و پس نمی توانیم تمام استراتژی های خودرا معطوف به فضای مجازی نماییم. رحمانی اشاره کرد: در فضای کنونی لازم است که سیاستگذاران ما، نابرابری های موجود را در نظر بگیرند و در این صورت است که می توان دانش را از انحصار خارج کرد و در جهت توسعه پایدار به خدمت گرفت. رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی هم طی سخنانی در این جلسه با اعلان اینکه کتاب همیشه تریبون اندیشه ها و ساخت اجتماعی و نهادی آموزش بوده است، اظهار داشت: مؤلفه های مختلف میدان پژوهش یعنی موضوعات، ابزارها، سفارش دهنده ها و مصرف کنندگان پژوهش در سالهای اخیر دستخوش تغییر شده و وارد قلمرو تازه ای از نظام دانائی شده ایم. فضایی که فراتر از مرزهای سیاسی، زبانی و فرهنگی و … است. وی اشاره کرد: در ابتدای سال ۲۰۲۰ به دنبال پاندمی کرونا با شوکی بسیار بزرگ مواجه شدیم که تعطیلی دانشگاه ها و توقف شاهراه تعاملات علمی قسمتی از آنها بود. با این وجود مراکز آکادمیک دنیا به پشتوانه ۱۰ سال کاری که طی انقلاب صنعتی چهارم (هوش مصنوعی، بیگ دیتا و اینترنت) صورت گرفته بود اهتمام کردند پژوهش و تعاملات علمی را در میدانی با مؤلفه های جدید دنبال کنند. ماحوزی با اعلان اینکه فضای جدید کنشگران را به شکل دیگری به هم متصل کرده است، گفت: در میدان پژوهشی جدید، مؤلفه های چهارگانه پیشین تغییر یافته و این دفعه نه فقط عرصه های جدید پژوهشی وارد میدان تحقیق شده اند بلکه ابزارهای تحقیق و سفارش دهندگان و مصرف کنندگان آنها هم در سپهری جهانی تغییر می کنند. در نتیجه اگر قالب قبلی بیان پژوهش ها، فقط کتاب بود و قالب های دیگر برمبنای آن شکل می گرفت، امروز این نسبت کاملاً عوض شده و قالب هایی پدید آمده است که ممکنست از ابتدا در قالب کتاب ایجاد نشده باشند. عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد: در وضعیت جدید با دانشگاهی مواجه خواهیم بود که در آن، هم کلاسی هست و هم نیست، هم کتابخانه ای هست و هم کتابخانه ای نیست، هم خوابگاهی هست و هم خوابگاهی نیست. در اینجا دانشجویان و استادان به شیوه های گوناگون با هم تعامل دارند و ابزارهای پژوهش هم فقط محدود به قالب کتاب نیست بلکه قالب های جایگزین کتاب، بقدری متنوع می شوند که کتاب یکی از آن هزاران قالب خواهد شد. ماحوزی اشاره کرد: بدین سبب با زیرساخت های اینترنتی که فراهم می شود تا ۱۰ سال آینده به چنین تصویری از دانشگاه و پژوهش می رسیم که سؤالات و موضوعات زیادی درباره آن قابل طرح است. مثلاً باید دید شهروند جهانی در دنیای جدید. چه تعریفی دارد و جامعه ای که می خواهد به صورت مجازی زیست کند چه تعریفی از مشکلات خودش دارد. این انسان وقتی می خواهد از اخلاق حرف بزند از چه سخن می گوید؟ داده های علوم انسانی و اجتماعی برای تعریف انسان کوچ کرده به این دنیای جدید چه تفاوتی با داده های قدیم دارد؟ وی با اعلان اینکه امروز با شکاف دیجیتالی گسترده ای در ایران مواجهیم گفت: کرونا موجب شد که متوجه شویم که دراین زمینه چه مشکلاتی داریم و اتفاقات انقلاب صنعتی چهارم چه شرایطی را رقم زده که تا حالا از آن غافل بوده ایم. ماحوزی با اعلان اینکه امروز معلمان ایرانی حتی در پایتخت در دسترسی به اینترنت مشکلات زیادی دارند اظهار داشت: اگر مشکلات و شکاف موجود در کشور کم و کمتر شود، با توسعه زیرساخت های اینترنتی، فائق آمدن بر سایر مشکلات و رفع شکاف های فرهنگی، اجتماعی و … در داخل و نیز کاهش فاصله موجود با کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد. عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه آینده نوع خاصی از دموکراسی و اخلاق و شهروندی جهانی را طلب می کند اظهار داشت: همانطور که در کتاب «آموزش عالی و بحران کرونا در ایران» بیان کردم مدیران ما در وضعیتی پادرهوا هستند بدین شکل که در حسرت بازگشت به گذشته و نگاهی به آینده هستیم. با گذشت ۹ ماه از پاندمی کرونا هنوز در حال زجر کشیدن هستیم به سبب اینکه از مهدکودک تا دانشگاه هنوز از زیرساخت های اینترنتی لازم برای آموزش های بدیل محرومیم. اگر این مشکلات برطرف نشود و نتوانیم فرزندان خودرا جهت زندگی در جهان آینده مهیا نماییم با تحولات سریع سایبری سرنوشت بسیار تلخی خواهیم داشت. ماحوزی در عین حال گفت: اگر کرونا را بعنوان یک فرصت نگاه نماییم می توانیم با بهره گیری از تجارب این دوره شکافی را که با دنیا داریم ترمیم نماییم. بطور قطع به گذشته برنمی گردیم و اگر مسؤولان امر راه خطا پیش نگیرند فضای متنوع و افق روشن تری پیش رو خواهیم داشت.


منبع:

1399/08/29
12:12:40
5.0 / 5
112
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری