نقش جست وجوگرها در اقتصاد IT

نقش جست وجوگرها در اقتصاد IT

به گزارش وب كنفرانس موتورهای جست وجوی بومی سهم زیادی در اقتصاد IT یك كشور دارند و جویشگرهای ایرانی هم اهمیت خویش را از این جهت نشان می دهند. با این حال، به نظر می رسد جویشگرهای بومی ما هنوز فاصله بسیاری با مشابه های خود در سایر كشورها دارند.


به گزارش وب كنفرانس به نقل از ایسنا، توسعه خدمات متنوع مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی با استفاده از كسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی، كمك به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی، توسعه زیرساخت های تولید و عرضه خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره مندی از گزارشات ذائقه سنجی كاربران ایرانی برای ارتقای خدمات فضای مجازی از لزوم ها و اهداف كلان جویشگرهای بومی است.

موتورهای جست وجو در دنیا در سال ۲۰۱۵

طبق آمار موتور جست وجوی گوگل در كشور آمریكا با ۶۲ هزار نیرو، ۲۲۵ سرویس داشته و در آمد آن ۷۵ میلیارد دلار بود كه ۹۰ درصد از این درآمد از طریق تبلیغات است. این موتور ۷۰ درصد از سهم پرس وجوی در آمریكا را به خود اختصاص داده و روزانه چهار میلیارد پرس وجو با استفاده از آن انجام شده است.

موتور جست وجوی «بایدو» در چین ۴۱ هزار و ۵۰۰ نیرو داشته و ۱۵۰ سرویس عرضه می دهد. درآمد این موتور جست وجو ۱۰. ۲ میلیارد دلار است كه ۹۶ درصد از این درآمد متعلق به تبلیغات است. بایدو ۸۰ درصد از سهم پرس وجوی چین را به خود مختص كرده است و روزانه سه میلیارد پرس وجو با استفاده از آن انجام می گردد.

موتور جست وجوی «نیور» در كره جنوبی دو هزار و ۵۰۰ نیرو و ۷۵ سرویس دارد. درآمد این موتور جست وجو سه میلیارد دلار است كه از این میزان، ۷۱ درصد توسط تبلیغات تامین می گردد. این موتور ۷۳ درصد از سهم پرس وجوی كره جنوبی را داشته و روزانه ۲۸۵ میلیون پرس وجو با استفاده از آن انجام می گردد. البته كره جنوبی دو جویشگر دیگر با نام های داهم و نایت هم دارد كه در مجموع از بازار جویشگرها سهمی ۹۸ درصدی را اختصاص می دهند.

موتور جست وجوی «یاندكس» روسیه با پنج هزار و ۴۰۰ نیرو، ۵۵ سرویس دارد و در آمد آن یك میلیارد دلار است. درصد درآمد این موتور جست وجو با استفاده از تبلیغات ذكر نشده اما اغلب درآمد آن از تبلیغات است. این موتور ۹۵ درصد از سهم پرس وجو در روسیه را به خود مختص كرده است و روزانه ۱۵۰ میلیون پرس وجو با استفاده از آن انجام می گردد.

موتور جست وجوی «سزنم» در جمهوری چك هزار و ۱۰۰ نیرو دارد و ۱۵ سرویس عرضه می دهد. درآمد این موتور جست وجو ۰. ۱۳ میلیارد دلار است كه اغلب این درآمد با استفاده از تبلیغات حاصل می گردد. این موتور ۵۰ درصد از سهم پرس وجوی جمهوری چك را داشته و روزانه هشت میلیون پرس وجو با استفاده از آن انجام می گردد.

درخواست دولت ها برای دریافت اطلاعات حساب های كاربری

در این راستا دولت آمریكا، ۱۷ هزار و ۵۷۷ درخواست برای دریافت اطلاعات حساب های كاربری ۲۶ هزار و ۵۷۹ كاربر در نیمه اول سال ۲۰۱۵ عرضه داده و فیسبوك در ۸۰ درصد موارد با كاخ سفید همكاری كرده است.

مایكروسافت هم ۳۵ هزار و ۲۲۸ درخواست در نیمه اول سال ۲۰۱۵ برای انتشار اطلاعات شخصی كاربران خود از دولت های مختلف در سراسر جهان درخواست كرده و در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ نزدیك به ۴۰ هزار و ۶۰۰ مرتبه، اشخاص دولتی كشورهای مختلف از گوگل درخواست اطلاعات كاربران را خواستند كه نسبت به مدت پیشین ۳۰ درصد رشد داشته است.

وضعیت جویشگرهای بومی چگونه است؟

طبق ارزیابی كیفیت نتایج جویش فارسی در جویشگرها كه اطلاعات آن در وب سایت مركز ملی فضای مجازی قرار گرفته است، موتور جست وجوی گوگل نخستین رتبه را به خود مختص كرده است و بعد از آن به ترتیب پارسی جو، بینگ و یوز قرار دارند.

موتور جست وجو پارسی جو ۲۰۰ سرور دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن دو پتابایت است. تعداد صفحات پوشش داده شده توسط این موتور جست وجو چهار میلیارد و تعداد صفحات كشف شده ۴۰ میلیارد است. این موتور جست وجو ۱۵ سرویس عرضه می دهد و توانایی پاسخگویی آن دو میلیون پرس وجو در روز است كه البته قابلیت توسعه پذیری دارد. تعداد بازدیدهای روزانه پارسی جو ۹۰۰ هزار بوده و كیفیت جست وجوی آن ۸۰ درصد است.

موتور جست وجوی یوز هم ۲۰۰ سرور دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن ۳. ۲ پتابایت است. تعداد صفحات پوشش داده شده یوز چهار میلیارد و تعداد صفحات كشف شده توسط آن ۳۰ میلیارد است. این موتور جست وجو ۲۶ سرویس دارد و می تواند به سه میلیون پرس وجو در روز پاسخ دهد. تعداد بازدید روزانه از موتور جست وجوی روز ۲۰۰ هزار و كیفیت جست وجوی آن ۸۰ درصد است.

البته به نظر می رسد جویشگرهای بومی ما هنوز فاصله بسیاری با جویشگرهای بومی كه مشابه آن ها در بالا ذكر شده دارند؛ اما در عین حال در یك نگاه درازمدت، موتور جست وجوی بومی تأثیر بسزایی در رونق فضای كسب وكار IT داشته و فرصت‏های شغلی فراوانی را تولید خواهند كرد.



 

1396/10/15
23:27:14
5.0 / 5
5755
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری