هوش مصنوعی و جایگاه آن در ایران،

استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان كلید پیشرفت كشور در حوزه هوش مصنوعی

استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان كلید پیشرفت كشور در حوزه هوش مصنوعی

به گزارش وب كنفرانس استادیار دانشگاه صنعتی امیركبیر، پیشرفت ایران در زمینه هوش مصنوعی را مستلزم دید كلان و حمایت ملی دانست و اظهار داشت: در زمینه نظریه حرف های زیادی برای گفتن داریم، ولی تبدیل شدنش به محصول و فناوری نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارد.


به گزارش وب كنفرانس به نقل از ایسنا، "هوش مصنوعی" در قرن ۲۱ ركن مهمی از زندگی بشر شد. به زندگی خود بنگرید، در وسایل مختلف از هوش مصنوعی استفاده شده و تمام اجزای زندگی ما به مكانی جهت استفاده از هوش مصنوعی بدل شده است. هر كدام از بخش های علم امروز از كاوشگران اعماق دریا گرفته تا علم دیرینه شناسی و فضا به نحوی با هوش مصنوعی در ارتباط هستند. در واقع می توان اظهار داشت كه هوش مصنوعی به بخشی ضروری از صنعت فناوری و خیلی از دشوارترین مسائل علوم كامپیوتر تبدیل گشته است و حرف اول را در خیلی از زمینه های پژوهشی و البته صنعتی می زند و نتایج و محصولات حاصل از آن طی سال های اخیر، بسیار اعجاب انگیز بوده است.
تأثیر وجود هوش مصنوعی چنان زیاد بوده است كه نمی توان آنرا انكار كرد. هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصه پهناور تلاقی و ملاقات خیلی از دانش ها، علوم و فنون قدیم و جدید دانست، با این وجود وضعیت هوش مصنوعی در ایران چگونه است؟ آیا وضعیت مطلوبی دارد؟ با عنایت به پیشرفتهای جهانی كه در این عرصه از علم صورت گرفته و هوش مصنوعی در تمام اركان زندگی بشر ریشه دوانده است، بررسی این نكته از آن جهت اهمیت دارد كه ببینیم كشور ما در این حیطه علمی تا چه حد پیشرفت داشته و تا چه اندازه به این تكنولوژی در عرصه های مختلف علمی و زندگی ورود كرده است تا از عرصه رقابت كشورهای جهان كه سرمایه گذاری های هنگفتی را هم در این عرصه كرده اند، غافل نشویم و باز نمانیم. بر این اساس سرویس علم و فناوری ایران سلسله مصاحبه هایی را در این زمینه با اساتید دانشگاهی انجام داده است كه در ادامه نخستین مصاحبه را با استادیار دانشگاه صنعتی امیركبیر می خوانیم.
علیرضا هاشمی گلپایگانی، استادیار دانشگاه صنعتی امیركبیر در گفتگو با ایسنا درباره شرایط لازم برای پیشرفت علمی در حوزه هوش مصنوعی، اظهار نمود: دولت باید شرایط را طوری فراهم آورد كه بخش های خصوصی و سرمایه گذاری بتوانند در چارچوب مشخصی در زمینه هوش مصنوعی ورود پیدا كنند تا تولید این محصولات منجر به ارزش افزوده ای شود كه هم كل كشور از مزایای هوش مصنوعی، نتایج و ابزارهای مبتنی بر آن استفاده نماید و هم افرادی كه در این زمینه كار می كنند، از نظر اقتصادی تأمین شوند.
وی اصلی ترین راه پیشرفت در این زمینه را ورود استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان دانست و اظهار داشت: وقتی استارتاپ ها تشویق می شوند، دانشجویان تلاش می كنند مباحث نظری عرضه شده در دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی را به محصول تبدیل كنند.
به قول هاشمی گلپایگانی، شركت های دانش بنیان هم باید كارهایی را كه در دانشگاه ها به صورت آكادمیك انجام می شود در چارچوب رساله، سمینارها و گزارش های فنی در دسترس داشته باشند و با خلاقیت خود، در موضوعات مختلف و احتیاجات جامعه آنها را به محصول تبدیل كنند.
وی با اشاره به اینكه هنوز از لحاظ كمیت و كیفیت محصولات حوزه هوش مصنوعی، تا نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم، اظهار داشت: با سیاست های اعمال شده و نوع حمایت ها و امتیازاتی كه به سرمایه گذاران این حوزه ها می دهند، می توانیم شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم.
این استاد دانشگاه اخطار داد: اگر به تولید محصول توجه نشود و نخبگان نتوانند حداقل منافع مورد نظرشان را بدست آورند، طبیعتاً به مهاجرت روی خواهند آورد؛ این كه ما سرمایه گذاری نماییم، ولی كشورهای رقیب از آن بهره برداری كنند، ضربه بزرگی برای كشور به حساب می آید.
هاشمی گلپایگانی در ادامه روند پیشرفت هوش مصنوعی در ایران را مثبت ارزیابی كرد و شرط پیشرفت كشور در این عرصه را وجود افراد علاقه مند به تحصیل در این عرصه و وجود عوامل تسهیلگر دانست.
وی درباره این كه آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین انسان شود، اظهار داشت: قدرت خلاقیت و خلق چاره ها و عكس العمل های جدید حتما از راه انسان امكان پذیر است. اساس تكنیك های هوش مصنوعی استفاده از تجربیات گذشته است و در بحث مربوط به شرایط و رویدادهای جدید كارایی اش قوی نیست؛ اگر شكل جدیدی از مساله را دریافت كند، در اغلب اوقات گرفتار خطای فاحش می شود.
هاشمی گلپایگانی خاطرنشان كرد: ازاین رو هوش مصنوعی صرفاً در كارهای تكراری استفاده می شود و در كارهای خلاقانه و كارهایی كه احتیاج به نوآوری دارند، مثل تشخیص یك موقعیت جدید یا یك بیماری نمی تواند جایگزین صددرصد انسان باشد؛ اما سبب می شود انسان به سمت كارهای فكری تر و خلاقانه تر سوق داده شود و قدرت تفكر و خلاقیت خویش را بیشتر كند.
او در آخر ضمن بیان مزایای هوش مصنوعی به تبعات آن هم اشاره نمود وگفت: تهدیدهای متنوعی در فضای سایبر در حال وقوع است؛ هر چقدر هوش مصنوعی پیشتر برود، این تهدیدها پیچیده تر می شود؛ مثلاً پیدا كردن حفره های امنیتی در سرویس های الكترونیك بانك ها، بیمه ها و نظایر آن با هوش مصنوعی خیلی سریع تر انجام می شود، همینطور ساختن سلاح های هوشمند گرچه امكان دارد از جنبه دفاع ملی مزیت های زیادی داشته باشد، ولی همین قدر هم می تواند در اختیار تروریست ها باشد و از راه آنها بتوانند اقدامات تروریستی انجام دهند.



1398/04/23
15:22:09
5.0 / 5
4732
تگهای خبر: الكترونیك , پژوهش , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری